Asertywność to w ostatnich czasach bardzo modne i popularne pojęcie. Używa się go w różnych kontekstach i sytuacjach życiowych. Jednak czy na pewno wiemy, co ono naprawdę oznacza? Czy asertywność to tylko sztuka mówienia nie? A może składa się na nią więcej czynników i bycie asertywnym to niekoniecznie ciągłe odmawianie innym ludziom? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.
Ogólna definicja asertywności mówi, że jest to umiejętność skutecznego odmawiania. Jednak takie wytłumaczenie jest bardzo płytkie i nie wyczerpuje tematu. Bycie asertywnym to nie tylko mówienie „nie”. Wprost przeciwnie – w wielu przypadkach oznacza to zgodę na wykonanie czyjejś prośby lub zlecenia. Ponadto asertywność to także wiedza jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe i nie doprowadzać do eskalacji złości i agresji w miejscu pracy. I w końcu asertywność to odpowiednie przyjmowanie pochwał i krytyki oraz umiejętność zwracania uwagi na czyjeś nieodpowiednie zachowanie lub nagradzanie właściwej postawy.
Bycie asertywny to przede wszystkim balansowanie pomiędzy stanowczością osoby nieskorej do kompromisów a uległością. Jest to tzw. złoty środek. Dzięki niemu można sprostać wymaganiom stawianym przez zwierzchników i kolegów z pracy, jednocześnie skutecznie chroniąc się przed niszczącym wypaleniem zawodowym. Co ważne, odmowa w miejscu pracy nie zawsze jest postrzegana w złym świetle. Wręcz odwrotnie – pokazuje ona szefostwu i współpracownikom, że potrafimy ustalać priorytety i przyjmujemy na siebie tyle zadań, ile faktycznie jesteśmy w stanie wykonać.
Skutki asertywnych zachowań w miejscu pracy mogą być tylko pozytywne. Oczyszczają atmosferę w biurze, ułatwiają komunikację ze współpracownikami i zwierzchnikami. Pomagają sprostać swoim obowiązkom oraz ustalić hierarchię ważności poszczególnych zadań. Asertywność ułatwia też wyznaczanie osobistych granic i uczy nieprzekraczania czyjejś strefy komfortu. Zespół złożony z asertywnych ludzi wie, jakim zleceniom i w jakim terminie może sprostać. Zmniejsza to zdecydowanie stres i znosi presję z poszczególnych osób. Pozwala także zmaksymalizować wydajność poszczególnych grup.
Asertywne odpowiedzi i zachowania dosyć łatwo sobie wyobrazić, gdy mowa o odmawianiu. Jednak, jak zachowałaby się osoba asertywna w sytuacji konfliktowej? W takim przypadku powinna przede wszystkim opanować emocje, ponieważ te najczęściej są złym doradcą. Bez względu na to z czyjej winy wybuchła kłótnia, w jej opanowaniu pomogą tylko racjonalne argumenty. Jeżeli druga strona nie chce przejść do merytorycznej dyskusji i ciągle unosi się gniewem, to warto odejść na chwilę i wrócić do rozmowy po kilku bądź kilkunastu minutach. Pozwoli to nie tylko ochłonąć wszystkim zaangażowanym w konflikt, ale również da świeższe spojrzenie na całą sytuację.
Asertywność należy do cech nabytych. Dlatego jak najbardziej można się jej nauczyć. Szkolenie z asertywności pozwala lepiej zrozumieć składowe tej umiejętności, aby potem móc zastosować je w praktyce. Przećwiczenie sytuacji, które mogą wymagać zachowania asertywnego „na sucho”, ułatwi ich powtórzenie w późniejszym czasie. Najtrudniej odmówić pierwszy raz i tę odmowę odpowiednio uargumentować. Podczas nauki można przećwiczyć różne warianty i sprawdzić realność oraz skuteczność takiego podejścia. A warto być asertywnym. Taka postawa sprawdza się nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. W domu z rodziną, w gronie przyjaciół, a nawet podczas zakupów. Zmień swoje życie na lepsze – przyjdź na szkolenie z asertywności!
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |