Wyrażenie „savoir vivre” pochodzi z języka francuskiego i jest połączeniem dwóch czasowników – „savoir”, czyli „wiedzieć” i „vivre” – żyć. Savoir vivre jest więc znajomością życia, a dokładniej norm i dobrych manier w nim obowiązujących. Wbrew pozorom nie są to przestarzałe reguły, ale zasady, których przestrzeganie stawia nas w dobrym świetle. Warto więc je znać, szczególnie gdy w grę wchodzi spotkanie biznesowe i ogólnie pojęty savoir vivre w pracy. Zasady można podzielić na kilka kategorii. Zobacz, jak odpowiednio je zastosować.
Ubiór jest naszą wizytówką w każdej sytuacji i warto zadbać o to, aby był dopasowany do okoliczności. W większości branż obowiązuje specyficzny „dress code”, czyli zasady doboru ubrań oraz dodatków. W biznesie są to przede wszystkim stonowane kolory (głównie czerń, biel, beż, granat i szarości) oraz minimum dodatków. Ubranie powinno być zawsze schludne i o odpowiedniej długości. Ta druga kwestia jest szczególnie ważna w przypadku kobiet, gdyż w dobrym guście jest ubiór spódnicy kończącej się lekko nad kolanem.
Wygląd częściowo łączy się z ubiorem. Jednak warto o nim wspomnieć, ponieważ opowiada przede wszystkim o ogólnej prezencji. W tym przypadku najważniejsze są dłonie. To na nie zwraca uwagę zdecydowana większość nowopoznanych osób. Ręce powinny być zadbane i wypielęgnowane, a w przypadku kobiet można pokusić się o ozdobienie paznokci stonowanym kolorem. Następną kwestią jest makijaż, który powinien być lekki i naturalny. Nie powinien więc przypominać wieczorowego makijażu, który jest dobry na nieformalne spotkania. Warto zwrócić uwagę również na włosy. Zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet powinny być zadbane i schludnie uczesane.
W spotkaniach biznesowych niezwykle ważna jest komunikacja niewerbalna. Mowa ciała, postawa, gestykulacja to cechy, na które odbiorcy zwracają uwagę nawet nieświadomie. Warto więc zastanowić się nad tym aspektem. Jego zaniedbanie może wpłynąć na obraz naszej osoby. Do najważniejszych zasad należą:
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
- uśmiech,
- prosta postawa z lekko uniesionym podbródkiem,
- stonowana gestykulacja, której zadaniem jest podkreślenie wagi wypowiadanych słów,
- swobodna sylwetka podczas stania.
Spotkania biznesowe to okazje do pełnego zademonstrowania znajomości savoir vivre w pracy. Rządzą się one swoimi prawami i ich etykieta powinna być ściśle przestrzegana. Najważniejsza jest oczywiście hierarchia. W biznesie zawsze ważniejsza jest osoba na wyższym stanowisku, bez względu na jej wiek lub płeć. W parze z hierarchią idzie odpowiednie tytułowanie. Należy więc pamiętać o właściwych sformułowaniach typu: „prezes” lub „dyrektor”.
Wymieniając się wizytówkami w czasie spotkania biznesowego, należy poświecić im odpowiednią uwagę. Kartonik podaje się zawsze z ręki do ręki, gdyż przesunięcie go po blacie stołu jest uważane za niegrzeczne. Ponadto po otrzymaniu wizytówki trzeba uważnie ją przeczytać przed schowaniem, co jest równoznaczne z okazaniem szacunku jej właścicielowi.
Biznesowy savoir vivre obowiązuje także w biurze. Prowadzenie rozmów telefonicznych, a nawet wysyłanie e-maili może zweryfikować naszą wiedzę na temat zasad właściwego zachowania. I tak np. odbierając telefon lub dzwoniąc do kogoś, należy się zawsze przedstawić. Podobnie ma się sprawa z wysyłaniem sms-ów. W miarę możliwości rozmowy powinny być prowadzone w miejscach odosobnionych lub tonem, który nie będzie przeszkadzał współpracownikom w wykonywaniu swoich obowiązków.
W przypadku poczty elektronicznej niezwykle istotne jest rozpoczynanie wiadomości. „Witam” jest często popełnianym błędem, gdyż to słowo zarezerwowane jest dla gospodarzy przyjmujących gości w domu. W e-mailach lepiej postawić na standardowe „dzień dobry” lub „szanowna Pani/Panie”. Pamiętajmy również o systematycznym odpowiadaniu na wiadomości. A w przypadku niemożności rozwiązania danej sprawy od ręki, o poinformowaniu odbiorcy o postępach konkretnego zadania. Pamiętaj, że to, jak postrzegają Cię ludzie, jest bardzo ważne w środowisku prac. Postaw więc na własny rozwój i poznaj biznesowe savoir vivre!
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |