Proces zamówień publicznych ma za zadanie wybrać najkorzystniejszą dla zamawiającego ofertę składaną przez przedsiębiorstwo. Ta procedura jest oparta na określonych zasadach, a kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych odgrywają istotną rolę, ponieważ pozwalają one na obiektywne i dokładne porównanie propozycji składanych przez wykonawców. Przedsiębiorcy często analizują zamówienia publiczne kryteria oceny ofert, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną w przetargu.
Prawo a oceny ofert
Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, kryteria oceny ofert muszą być określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia lub dokumentach przetargowych. Wybrana oferta powinna być najkorzystniejsza według kryteriów oceny określonych w dokumentach, co oznacza, że stosunek jakości do ceny powinien być najkorzystniejszy, lub oferta powinna być najtańsza. Z kolei wybór wykonawcy powinien opierać się na zasadach konkurencyjności, równego traktowania i przejrzystości. Kryteria muszą być sformułowane w sposób jednoznaczny i zrozumiały, oraz powinny zapewnić możliwość dokonania obiektywnej oceny ofert. Powinny one także mieć przypisane wagi, a jeżeli jest to niemożliwe, wtedy
kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych są podane w kolejności od najważniejszych do najmniej ważnych.
Zamówienia publiczne – kryteria oceny ofert
Ocena ofert przetargowych oparta jest na dwóch głównych kryteriach: kryterium jakościowym oraz kryterium ceny.
Kryterium jakościowe
Aby została wybrana oferta zapewniająca najwyższą jakość zamawianych usług lub towarów, stosuje się kryterium jakościowe. Pozwala ono wybrać ofertę, która najlepiej spełnia potrzeby zamawiającego.
Kryterium jakościowe obejmuje m.in.:
- jakość — oceniana na podstawie parametrów technicznych, właściwości estetycznych i funkcjonalności, takich jak na przykład dostępność,
- termin realizacji zamówienia — zdarza się, że czas i warunki dostawy zamówienia lub okres jego realizacji mają istotny wpływ na decyzję zamawiającego, gdy miejsce ma ocena ofert przetargowych,
- doświadczenie wykonawcy — kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób zaangażowanych w realizację projektu może mieć wpływ na jakość wykonania zamówienia,
- serwis — zapewnienie serwisu posprzedażowego oraz pomocy technicznej,
- aspekty środowiskowe — ten punkt obejmuje efektywność energetyczną przedmiotu zamówienia, innymi słowy zużycie energii i koszty utrzymania.
Kryterium ceny
Cena ma istotny wpływ na wybór zwycięskiej oferty. To kryterium pozwala na łatwą weryfikację i porównanie ofert. Jednak zgodnie z ustawą zamawiający nie powinien kierować się wyłącznie kosztem określonym w ofercie, szczególnie gdy istotne są aspekty jakościowe.
Na co zwrócić uwagę, przygotowując ofertę?
Jest kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę podczas przygotowywania oferty, aby zapewnić jej większe powodzenie podczas przetargu, oraz gdy miejsce ma
ocena ofert przetargowych.
Analiza SWZ i kryteriów oceny
Najważniejszym punktem jest szczegółowe przeanalizowanie Specyfikacji Warunków Zamówienia. Warto zwrócić uwagę jak wypunktowane są kryteria i sprawdzić, które elementy oferty można poprawić. Oferta niespełniającą wymagań określonych w przetargu zostanie odrzucona.
Konkurencyjna cena
Cena składanej oferty powinna być konkurencyjna i opłacalna dla wykonawcy. Jeśli cena jest zbyt niska, może budzić podejrzenia, co doprowadzi do odrzucenia oferty.
Atuty jakościowe
Szczegółowe opisanie rozwiązań określonych w ofercie może okazać się korzystne, jeśli zamawiający stosuje kryteria jakościowe. Brak większej ilości informacji może przyczynić się do przyznania mniejszej liczby punktów.
Termin i warunki realizacji zamówienia
Warto skrócić czas realizacji zamówienia lub zapewnić lepsze warunki serwisu posprzedażowego, oczywiście jeśli istnieje taka możliwość. Taki zabieg może znacząco wpłynąć na szanse zdobycia kontraktu.
Doświadczenie i referencje
Jeżeli zamawiający ma wymagania dotyczące doświadczenia, lub jeśli może ono mieć wpływ na ocenę oferty, warto dołączyć do dokumentacji informacje o wcześniejszych projektach, a także referencje od poprzednich klientów oraz kwalifikacje członków zespołu odpowiedzialnego za realizowanie usługi określonej w ofercie.
Co dają szkolenia zamówienia publiczne?
Szkolenia zamówienia publiczne to kursy, które zapewnią poszerzenie wiedzy oraz zapoznanie z narzędziami i technikami mogącymi pomóc przedsiębiorcom zdobyć kontrakt publiczny. Szkolenia te obejmują warsztaty praktyczne i szkoleniowe, oraz analizy przypadków, które pozwolą zrozumieć proces przetargowy, wyjaśnią, na czym polegają
kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych i jak wygląda
ocena ofert przetargowych. Firma SEMPER to jedno z czołowych przedsiębiorstw w tej dziedzinie, oferujące wiele kursów z zakresu zamówień publicznych. Podczas profesjonalnych szkoleń przygotowanych i prowadzonych przez ekspertów uczestnicy mogą zdobyć wiedzę przydatną podczas procesu przetargowego. W swojej ofercie firma SEMPER ma także szkolenia online, oferujące uczestnikom większą elastyczność.