Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Asertywność w pracy

Asertywność w pracy

Asertywność w pracy

Czy zdarzyło Ci się kiedyś przyjąć w pracy dodatkowe zadania, chociaż doskonale wiedziałeś, że zabraknie Ci czasu na ich realizację? A może mimo oczywistej niechęci do określonej grupy zleceń, ciągle zgadzasz się na to, aby je wykonywać? Unikasz wyrażania swojego zdania na spotkaniach firmowych, bo przesadnie obawiasz się reakcji innych? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś. Zachęcamy Cię do zapoznania się z naszym wpisem dotyczącym umiejętności zawodowego stawiania granic, ponadto zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą dedykowanego szkolenia — kurs asertywność i komunikacja interpersonalna online

Asertywność w pracy — czym właściwie jest?

Co to jest asertywność? To niezwykle ważna umiejętność społeczna, która polega na swobodnym wyrażaniu swoich potrzeb, myśli i uczuć, które w danym momencie czy określonej sytuacji są dla nas najistotniejsze. Ważnym elementem, który buduje dobrze rozumianą asertywność, jest stawianie określonych przez siebie granic z jednoczesnym zachowaniem szacunku wobec odczuć drugiej osoby czy całej grupy. W środowisku zawodowym oznacza to komunikowanie się w taki sposób, by jasno przekazywać swoje stanowisko, nie raniąc przy tym współpracowników, z którymi nierzadko pracujemy przecież wiele lat. Wyniki badań naukowych w sposób czytelny potwierdzają tezę, że pracownik, który ma wysoko rozwiniętą samoświadomość oraz osobistą odwagę jest dla przedsiębiorstwa czy organizacji niezbędnym elementem, prowadzącym do ciągłego rozwoju biznesu.

Jak ułatwić sobie współpracę z nawet najbardziej wymagającym szefem?

Psychologowie i coachowie zawodowi uważają, że pracownicy w codziennym funkcjonowaniu w miejscu pracy, powinni stosować techniki asertywności, które znacznie ułatwią im interakcje z nawet najbardziej wymagającym szefem bądź współpracownikiem. Każdy z nas przynajmniej raz w życiu doświadczył sytuacji zawodowej, w której poczuł się zmuszony do wykonania zadania, które nie należało do naszych obowiązków bądź nie było zgodne z naszymi osobistymi przekonaniami. Mimo wszystko, w obawie o utratę stanowiska bądź w celu usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa, często podejmujemy się działania, które w naszej ocenie ocali nas przed przykrymi konsekwencjami. Warto jednak pamiętać, że często postrzegamy rzeczywistość w sposób subiektywny, a słowo „nie” wypowiedziane we właściwym momencie, może wzmocnić naszą pozycję w oczach pracodawcy. Poniżej znajduje się kilka istotnych elementów, które znacząco ułatwią codzienne funkcjonowanie w strukturach rozmaitych przedsiębiorstw, budując jednocześnie umiejętność pracy na własnych warunkach: 

  • stawiaj jasne granice — jeśli masz za dużo na głowie, nie bój się powiedzieć "nie". Lepiej odmówić niż podjąć się czegoś, czego nie będziesz w stanie wykonać na czas,
  • naucz się aktywnie słuchać — pokazując, że naprawdę słyszysz, co mówi druga osoba, budujesz zaufanie i ułatwiasz komunikację,
  • używaj komunikatów „JA” - zamiast oskarżać czy krytykować, opowiedz o swoich odczuciach i emocjach. Na przykład: "Czuję się przeciążony i niesprawiedliwie traktowany, kiedy dajesz mi dodatkowe zadania w ostatniej chwili.",
  • wyrażaj się w jasny i sprecyzowany sposób — zamiast sugerować czy oczekiwać, że ktoś się domyśli, powiedz wprost, czego potrzebujesz.

Asertywność w pracy — jaki ma wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie?

Wielu z nas często zapomina jak bardzo, dobra umiejętność funkcjonowania w miejscu pracy, przekłada się na nasze życie osobiste. Jeżeli potrafimy asertywnie komunikować się z zespołem współpracowników, poprawie ulegają nasze osobiste relacje, wzrasta nasza samoocena i wiara we własne możliwości, ponadto unikamy niepotrzebnego stresu, który nierzadko towarzyszy nam przecież jeszcze kilka godzin po wyjściu z pracy. Niezwykle istotnym elementem, na który wpływa umiejętność zdrowego stawiania granic, jest efektywność, która pozwala nam się skupić na zadaniach dla nas priorytetowych, usprawniające nasze funkcjonowanie zarówno w pracy, jak i w domu. Podsumowując, zdrowe zdecydowanie jest kluczem do harmonijnej pracy i satysfakcji zawodowej. Nie chodzi o to, by zawsze stawiać na swoim, ale by znaleźć złoty środek między własnymi potrzebami a oczekiwaniami innych. Warto więc pracować nad tą niezwykle ważną umiejętnością i czerpać z niej korzyści każdego dnia. Zapamiętaj! To właśnie Ty najlepiej znasz siebie, zaufaj więc sobie i swojemu instynktowi.

Dlaczego asertywność menedżera jest tak ważna?

Asertywność jest niezwykle istotną cechą, zarówno dla przełożonych, jak i pracowników, którym zadania są delegowane. W tym miejscu chcielibyśmy przyjrzeć się nieco pozytywnemu wpływowi, jaki niesie za sobą wysoko rozwinięta asertywność wśród menedżerów i osób zarządzających zespołem. Po pierwsze osoba nadzorująca pracę innych, która jasno stawia granice, w oczach zespołu staje się wzorem do naśladowania. Przejrzysta komunikacja przyczynia się do motywacji zespołu, która z kolei pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe danego przedsiębiorstwa. Warto zwrócić również uwagę, że otwarta komunikacja menedżera sprawia, że cały zespół nie boi się wyrażać swoich pomysłów i obaw dotyczących konkretnych działań i projektów firmy. Pewność siebie znacząco ułatwia ponadto rozwiązywanie sytuacji kryzysowych, w których nierzadko mamy do czynienia z paletą rozmaitych, nie zawsze łatwych emocji. Asertywność na stanowisku kierowniczym to nie tylko korzyść dla samego menedżera, ale przede wszystkim dla całego zespołu i firmy.



Polecane artykuły

Co warto wiedzieć o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?

Postępowanie egzekucyjne w administracji jest procesem, którego głównym celem jest przymusowe dochodzenie należności od osób lub podmiotów, nie wypełniających dobrowolnie swoich...
Excel — od podstaw do zaawansowanych funkcji

Program Excel to wszechstronne narzędzie, które sprawdza się nie tylko w warunkach biurowych, ale również w domu. Choć nie trzeba go nikomu przedstawiać, wiele osób nie potrafi w pełni...
Dlaczego warto zdobyć podstawową wiedzę z księgowości?

Podstawowa wiedza z księgowości jest coraz bardziej ceniona, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Zrozumienie mechanizmów działania np. finansów pomaga nie tylko lepiej zarządzać...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

28-29 listopada | Warszawa, Katowice lub Online
09-10 grudnia | Wrocław, Gdańsk lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

06-08 listopada | Gdańsk, Katowice lub Online
27-29 listopada | Warszawa lub Online
09-11 grudnia | Wrocław, Kraków lub Online
16-18 grudnia | Warszawa lub Online
Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

28-29 listopada | Kraków, Poznań lub Online
12-13 grudnia | Warszawa, Katowice lub Online
23-24 stycznia | Kraków, Gdańsk lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

14-15 listopada | Kraków lub Online
25-26 listopada | Gdańsk, Warszawa lub Online
05-06 grudnia | Poznań, Katowice lub Online
12-13 grudnia | Wrocław, Warszawa lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

21-22 listopada | Gdańsk, Wrocław lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Poznań lub Online
27-28 stycznia | Kraków lub Online
24-25 lutego | Warszawa lub Online

Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 listopada | Gdańsk lub Online
09-10 grudnia | Wrocław
16-17 grudnia | Warszawa lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online

Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

03 grudnia do 06 grudnia | Zakopane lub Online
18 marca 2025 r. do 21 marca 2025 r. | Zakopane lub Online
20 maja 2025 r. do 23 maja 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

25-26 listopada | Gdańsk, Katowice lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Wrocław, Kraków lub Online
19-20 grudnia | Kraków lub Online
27-28 stycznia | Poznań, Gdańsk lub Online

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł