Internet odgrywa w dzisiejszych czasach bardzo dużą rolę, co ma przełożenie na rynek pracy i przedsiębiorstwa. Firmy prowadzące rekrutację na dane stanowisko głównie ogłaszają nabór w sieci, a kandydaci bardzo często, zanim zdecydują się na wysłanie swoich dokumentów aplikacyjnych, najpierw szukają informacji na temat potencjonalnego pracodawcy. Stąd tak ważne jest budowanie wizerunku marki, który będzie atrakcyjny dla pracowników i kandydatów do pracy. Co warto wiedzieć o employer branding i jak zbudować pozytywny wizerunek swojego przedsiębiorstwa?
Poruszając temat budowania silnej marki, pracodawcy należy wyjść od wyjaśnienia pojęcia, jakim jest employer branding. Co to jest? Otóż w największym skrócie jest to proces budowania, a także zarządzania wizerunkiem pracodawcy, jaki kreowany jest w oczach pracowników — tych obecnych, jak również potencjalnych. Przede wszystkim skupia się na tym, żeby firma jawiła się jako atrakcyjne miejsce pracy. Chcąc wyodrębnić najważniejsze działania employer brandingu należy wymienić:
- komunikację wartości oraz kultury organizacyjnej — mowa o wartościach firmy, jej misji oraz wizji, które mogą zainteresować potencjalnych pracowników;
- zadowolenie pracowników — między innymi poprzez zapewnienie benefitów oraz odpowiednich warunków pracy;
- marketing — promowanie ofert pracy oraz wyszczególnienie korzyści, jakie płyną z zatrudnienia;
- zarządzanie reputacją — regularne przeglądanie stron, na których znajdują się opinie o firmach i odpowiednie reagowanie na wpisy.
Dlaczego employer branding jest tak ważny? Powodem jest to, że silna marka pracodawcy, to mniejsza rotacja, większe zaangażowanie pracowników w wykonywanie obowiązków i łatwiejsze znalezienie dobrze wykwalifikowanych pracowników. A to wszystko zwiększa szanse na sukces marki.
Jeden z elementów strategii employer branding polega na stworzeniu przyjaznego miejsca pracy i zapewnieniu satysfakcjonujących benefitów. A to oznacza, że budowanie marki firmy warto zacząć od:
- stworzenia przyjaznego środowiska pracy, czyli komfortowego biura, odpowiednich udogodnień czy strefy relaksu;
- umożliwienia pracy zdalnej lub systemu hybrydowego;
- wprowadzenia elastycznych godzin pracy — aby każdy pracownik mógł dostosować czas pracy do swoich potrzeb.
Poza tym warto wprowadzić benefity dla pracowników, na przykład w postaci karnetów na siłownię, basen, pakietów zdrowotnych, dofinansowania kursów i szkoleń etc. Jednym ze szkoleń, na które warto zapisać pracowników odpowiedzialnych za proces rekrutacji w firmie, są szkolenia HR. Zdobyta wiedza i rozwój pracowników, to coś, co na pewno zaprocentuje. A dzięki temu, że szkolenia odbywają się online, to może się na nie zapisać każdy, bez względu na to, z jakiego regionu Polski pochodzi.
Budowanie wizerunku marki to kluczowy element strategii marketingowej, który ma na celu stworzenie pozytywnego oraz trwałego obrazu marki w świadomości odbiorców. Głównymi celami emplyer branding jest zbudowanie zaufania do firmy, wyróżnienie się na rynku, zwiększenie rozpoznawalności marki, wzmocnienie relacji z klientami, a w dalszej perspektywie zwiększenie wartości rynkowej marki. Jeżeli chodzi o narzędzia, za pomocą których można dotrzeć do odbiorców i tym samym prowadzić budowanie wizerunku marki to jest ich dość dużo. Na pewno na szczycie najpopularniejszych narzędzi do promocji są media społecznościowe oraz wartościowe treści zamieszczane na blogach i stronach internetowych, które mają na celu budowanie autorytetu marki. Nie bez znaczenia jest też reklama online i offline oraz tworzenie bazy subskrybentów. Dobrym pomysłem jest też wprowadzenie programów lojalnościowych czy podjęcie współprac z influencerami.
Employer branding zewnętrzny kierowany jest do osób, które nie są pracownikami firmy, a zatem do potencjalnych kandydatów. Czym się wyróżnia i w jaki sposób można budować silną markę na zewnątrz? W dobie Internetu z pewnością duży nacisk należy położyć na komunikację w mediach społecznościowych. Za pośrednictwem popularnych platform można zamieszczać informacje o osiągnięciach firmy, kulturze pracy czy aktualnych projektach. Ważną rolę odgrywa też oficjalna strona internetowa firmy z zakładkami dotyczącymi ofert pracy czy relacji pracowników. W zewnętrznym employer branding kluczowy jest też marketing rekrutacyjny zawierający przyciągające kampanie reklamowe i content, w którym pracodawca będzie przedstawiony jako lider w branży. Warto też uczestniczyć w lokalnych targach pracy, organizować webinary oraz monitorować opinie na temat marki i w razie potrzeby reagować.
Wewnętrzny oraz zewnętrzny employer branding jest niezwykle ważny w procesie budowania silnej marki. Prawidłowo opracowana strategia, to pozytywny wizerunek i większa szansa na sukces. Istotne jest też inwestowanie w rozwój pracowników i umożliwianie im uczestniczenia w kursach, takich jak kurs HR online skierowany do pracowników działu HR, prowadzony przez znakomitych fachowców.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |