W zależności od polityki przyjętej przez firmę proces rekrutacji może być prosty lub składać się z wielu etapów, ale zawsze kandydaci są proszeni o CV. Jak napisać CV, aby autoprezentacja zainteresowała rekrutera? Jak uporządkować i zaprezentować informacje w tym dokumencie? Dowiesz się tego z poniższego poradnika.
CV to skrót od terminu Curriculum Vitae, który z kolei można przetłumaczyć jako „przebieg życia”. Już od wielu lat pracodawcy wymagają tego dokumentu od osób ubiegających się o pracę. Stąd też tak popularne jest pytanie, jak pisać CV. To właśnie z CV rekruter albo pracodawca powinien poznać najważniejsze informacje o potencjalnym pracowniku – dowiedzieć się, jakie ma on wykształcenie, doświadczenie zawodowe i inne umiejętności, które mogą przydać się na stanowisku, na które aplikuje.
Jak stworzyć dobre CV i dlaczego jest to tak ważne? Najprościej mówiąc, to Twoja przepustka do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną lub dzień próbny. Właśnie dlatego – nawet w przypadku imponującego doświadczenia zawodowego czy posiadania unikalnych umiejętności – warto przyłożyć się do napisania CV.
Zastanawiasz się, jak wygląda dobre CV? Informacje powinny być uporządkowane i zaprezentowane w przejrzysty sposób. Możesz zdecydować się na kolorowe CV, które będzie przyciągało wzrok, ale to od zawartości tego dokumentu zależy, czy Twoja kandydatura zostanie uznana za interesującą. Sprawdź, co pisać w CV.
Co zamieścić w CV? Jedną z obowiązkowych sekcji są dane kontaktowe. W większości dokumentów aplikacyjnych umieszcza się je na samej górze – tak, aby rekruter nie musiał ich szukać.
Jakwygląda dobrze skomponowana sekcja „Dane kontaktowe” w CV do pracy? Znajdują się w niej następujące informacje:
Doświadczenie zawodowe w CV
To jedna z najważniejszych sekcji CV, którą z reguły umieszcza się tuż pod danymi osobowymi. Co trzeba napisać w CV w tej części? Podanie miejsca pracy i wskazanie daty zatrudnienia (miesiąc i rok) nie wystarczy – konieczne jest też wymienienie zakresu obowiązków. Jednocześnie dobrym pomysłem może być wskazanie osiągnięć, zwłaszcza gdy są one imponujące – np. zwiększenie bazy klientów o 40 proc.
Informacje w tej sekcji należy zaprezentować w przejrzysty sposób. Jak napisać takie CV? Zastosuj choćby wypunktowania.
Dla wielu pracodawców to doświadczenie zawodowe i umiejętności są kluczowe. Nie oznacza to jednak, że możesz zaniedbać kolejną sekcję, czyli edukację. Jak poprawnie napisać tę część CV? Najlepiej, aby składała się ona z dwóch części:
Jak napisać naprawdę dobre CV? Z tego dokumentu rekruter ma dowiedzieć się, jakie kompetencje miękkie i twarde ma kandydat. Umiejętności w CV nie musi być wiele. Nie trzeba ich też opisywać – wystarczy je wymienić hasłowo. Ważne jednak, aby były one związane z posadą – musisz zatem przeprowadzić selekcję swoich umiejętności i wybrać te najbardziej pasujące.
W sekcji z umiejętnościami warto wyodrębnić (np. poprzez pogrubienie tekstu) języki, które znasz. Wymień je wraz ze stopniem znajomości.
Jak dobrze napisać CV? Ponieważ ten dokument to autoprezentacja, warto zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy również od strony prywatnej, wymieniając swoje zainteresowania. O jakich zainteresowaniach warto wspomnieć? Wybierz te, o których w razie pytań chcesz porozmawiać. Mogą być to np. narty, muzyka czy literatura piękna. Wystrzegaj się jednak kłamstw – bardzo łatwo zostaną one zdemaskowane, gdy trafisz na znawcę tematu.
Jeżeli zastanawiasz się, jak napisać własne CV o pracę, to trzymanie się powyższych wskazówek powinno rozwiać Twoje wątpliwości. Ponieważ jednak za pierwsze wrażenie odpowiada warstwa wizualna, skorzystaj z szablonów, które są zaprojektowane z myślą o zachowaniu przejrzystego układu i hierarchii informacji. Dzięki nim zamieścisz w CV również swoje zdjęcie i dodatkowe informacje, np. zawód czy referencje.
„Co piszemy w CV, a czego nie piszemy w CV”? To popularne pytanie, które można odwrócić, wskazując najczęstsze błędy popełniane przez osoby przygotowujące CV. Ich lista jest długa – poniżej znajdziesz przykładowe pułapki.
Jak się pisze dobre CV – jakich błędów unikać:
Chcesz mieć dobre CV – takie, dzięki któremu zwrócisz na siebie uwagę rekrutera? Pamiętaj o zwiększaniu swoich kompetencji – poznaj 5 szkoleń, które zwiększą Twoją atrakcyjność na rynku pracy.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |