Od 1 stycznia 2021 r. w życie wchodzą zapisy nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Zmian jest sporo – do najważniejszych należą m.in.: zwiększenie dostępu do rynku zamówień, procedura negocjacji czy wprowadzenie nowych trybów – podstawowego i zamówień bagatelnych. Gdzie zdobyć rzetelne informacje o zmianach i uporządkować wiedzę z zakresu zamówień publicznych?
Kto musi stosować ustawę o zamówieniach publicznych? Podmioty publiczne wydatkują środki, zamawiając np. roboty budowlane czy dostawy rozmaitych produktów. Ponieważ są to środki publiczne, to ich wydatkowanie jest sformalizowane – odbywa się na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. W efekcie tę ustawę musi stosować wiele podmiotów, w tym m.in.:
Zamawiający publiczni – to najszersza grupa, do której zaliczają się m.in. podmioty świadczące opiekę zdrowotną czy szeroko pojęta administracja państwowa.
Zamawiający sektorowi – to podmioty, przy których wyodrębnianiu stosuje się kryterium w postaci rodzaju prowadzonej działalności istotnej dla gospodarki kraju; przykładem takich zamawiających są np. podmioty zajmujące się produkcją i dystrybucją energii elektrycznej.
Zamawiający subsydiowani – podmioty, które nie zaliczają się do żadnej z powyższych grup, ale mimo tego muszą stosować się do zapisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odpowiedź na pytanie, kto musi stosować ustawę o zamówieniach publicznych, jest kluczowa. Pracownicy podmiotów mających obowiązek wydawać środki w sposób transparentny są pierwszą grupą, która powinna zapoznać się ze zmianami.
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych wprowadza pojęcie zamówień bagatelnych. Czym są zamówienia bagatelne? To zamówienia o wartości nie mniejszej niż 50 000 zł i jednocześnie nieprzekraczające kwoty 130 000 zł. W przypadku zamówień w podanym przedziale kwotowym zapisy nowej ustawy Prawo zamówień publicznych będą miały zastosowanie, ale jedynie w ograniczonym stopniu. Głównie chodzi o kwestie formalne – należą do nich:
Publikacja ogłoszeń – w tym przede wszystkim zamieszczanie ogłoszeń o zamówieniach w Biuletynie Zamówień Publicznych czy na stronie internetowej UZP.
Pula informacji zawarta w ogłoszeniu – ogłoszenie musi zawierać m.in. informacje o terminie składania ofert.
Roczne sprawozdania – mają w nich być ujęte wszystkie zamówienia bagatelne.
Mimo że pojęcie „zamówienia bagatelne” pojawiało się również w kontekście dotychczas obowiązującej ustawy, nowością jest stworzenie i wprowadzenie jego definicji.
W nowej ustawie Prawo zamówień publicznych pojawia się też tzw. tryb podstawowy. Co to jest tryb podstawowy w zamówieniach publicznych? Ma on zastosowanie w przypadku zamówień o wartości poniżej progu unijnego – jest to zatem procedura uproszczona.
W ramach trybu podstawowego wyróżnia się trzy procedury udzielania zamówień publicznych. Przykładem może być tryb podstawowy bez negocjacji. Już dziś jest nim zainteresowana spora grupa osób, a w szczególności wykonawcy, gdyż będzie on zastępował dotychczasowy bardzo popularny przetarg nieograniczony.
Czym są zamówienia bagatelne, a czym tryb podstawowy w zamówieniach publicznych? Od jakiej kwoty organizowany jest przetarg, a od jakiej kwoty zamówienia publiczne? Kto jest podwykonawcą w zamówieniach publicznych? To podstawowe zagadnienia, z jakimi spotkają się strony zamówień publicznych po wejściu w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Pomimo pandemii i wynikających z niej ograniczeń zapoznanie się ze zmianami w ustawie Prawo zamówień publicznych i usystematyzowanie wiedzy nadal jest możliwe. Z myślą zarówno o zamawiających, jak i wykonawcach organizujemy 2-dniowe warsztaty praktyczne Zamówienia bagatelne oraz Tryb podstawowy w Nowym Prawie Zamówień Publicznych. Docelową grupą oferowanego przez nas szkolenia są:
Zamawiający – pracownicy (specjaliści) wydziałów zamówień publicznych w administracji rządowej czy wymiarze sprawiedliwości.
Wykonawcy – przedsiębiorcy prowadzący firmy, którzy są zainteresowani wykonaniem zleceń na rzecz podmiotów publicznych.
Wszystkie osoby zainteresowane zagadnieniem zamówień publicznych, które chcą zgłębić już posiadaną wiedzę i zapoznać się ze zmianami w prawie.
Szkolenie zamówienia publiczne to najszybszy sposób na zapoznanie się ze zmianami w prawie i uzupełnienie wiedzy. Oferowane przez nas szkolenia prowadzone są przez ekspertów – osoby z dużym doświadczeniem praktycznym w zakresie zamówień publicznych, które na bieżąco śledzą zmiany w przepisach. Postaw na rzetelne zdobywanie wiedzy!
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |