Pokolenie Y zadomowiło się na polskim rynku pracy. Czy jest to pokolenie, któremu można zawodowo zaufać i powierzyć wymagające zadania? Jak wygląda praca z przedstawicielami generacji Y? Poznaj odpowiedzi na kluczowe pytania i dowiedz się, jak stworzyć właściwe relacje ze swoimi pracownikami z tego pokolenia.
Każde pokolenie rządzi się swoimi prawami… tak mawiali nasi dziadkowie. Pokolenie Y też ma kilka istotnych cech. Ogromny postęp technologiczny, który dokonał się w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, ma ogromny wpływ na ludzi, którzy właśnie w tych czasach dorastali i wkraczają na rynek pracy. Przyjęło się, że pokoleniem Y określa się osoby, które urodziły się między 1980 a 2000 rokiem. Są to więc ludzie, którzy wychowywali się w zupełnie innych warunkach niż wcześniejsze pokolenia – w czasach pokoju i w gospodarce wolnorynkowej.
Dla pokolenia Y, nazywanego też pokoleniem cyfrowym i millenialsami, świat nie ma granic. Internet stał się nieodłącznym elementem dnia codziennego, który umożliwia komunikację z najbliższymi, znajdującymi się tuż obok, ale także z osobami z drugiego końca świata. Pokolenie Y jest przyzwyczajone do przetwarzania ogromnych ilości danych. Korzysta z rozmaitych komunikatorów i mediów społecznościowych. Ciekawość świata przekłada się także na chęć rozwoju. Dlatego millenialsi są osobami dobrze wykształconymi i otwartymi na wyzwania.
Jak prezentuje się pokolenie Y na rynku pracy? Wokół Igreków krąży wiele stereotypów. Mówi się, że są to osoby lekkomyślne, wykazujące postawę roszczeniową i nielojalne. Czy rzeczywiście tak jest? Poznaj bliżej millenialsów i przekonaj się, co mogą wnieść do Twojej firmy.
1. Balans między pracą a życiem prywatnym
Dla pokolenia Y bardzo ważna jest równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Igreki chcą swobodnie decydować o sobie i o swoich planach. W ciągu dnia znajdują czas nie tylko na wykonywanie obowiązków w pracy, ale chcą też rozwijać pasje. Nudna praca? To nie dla nich. Świetnie sprawdzą się na stanowiskach, gdzie będą mogli uwolnić swoją kreatywność i zmierzyć z zadaniami, które lubią. Cenią sobie elastyczne godziny pracy. Nie zawsze też muszą być obecni w firmie, ponieważ ich zdaniem praca zdalna z wykorzystaniem możliwości technologicznych również może być wydajna.
2. Atmosfera w pracy przyciąga na dłużej
Pokoleniu Y zarzuca się, że nie potrafi przywiązać się do firmy i bardzo często zmienia miejsca pracy. To nie do końca prawda. Dla przedstawiciela tego pokolenia firma to ludzie. Millenialsi nie przywiązują się do organizacji, ale do osób, z którymi pracują. Zgrany zespół i dobra atmosfera motywują ich do działania i podejmowania trudnych zadań. Firmy zatrudniające millenialsów bardzo często poza strefą pracy wyznaczają też dodatkowe miejsca do rozrywki i odpoczynku oraz organizują spotkania integracyjne poza biurem. Ma to zacieśniać relacje pomiędzy pracownikami.
3. Rozwój drogą do sukcesu
Generacja Y wychowała się w świecie, który zmienia się każdego dnia. Jej przedstawiciele są przyzwyczajeni do dynamicznej rzeczywistości i zdają sobie sprawę z potrzeby rozwoju. Nowinki technologiczne i przyswojenie wiedzy na ich temat nie stanowi dla Igreków problemu. Szukają pracy, w której zmierzą się z intelektualnymi wyzwaniami, a jednocześnie umożliwi im się rozwój osobisty. Są pokoleniem globalnym, dla którego nie ma barier komunikacyjnych.
Jesteś pracodawcą, którego zespół to przede wszystkim osoby z generacji Y? A może przymierzasz się do zatrudnienia młodych pracowników? W jednym i drugim przypadku warto wiedzieć, jak się komunikować z pokoleniem Y i jakie warunki stworzyć, by team osiągał wysokie cele.
1. Płaska struktura organizacyjna
Pokolenie Y nie przywiązuje wagi do autorytetów. Trudno stać się wzorem do naśladowania dla tego pokolenia. Jak zatem stać się dobrym szefem? Millenialsi cenią sobie dobre kontakty z przełożonymi, ale jednocześnie oczekują płaskich struktur w firmie. Chcą funkcjonować w zespole na równych prawach i mieć możliwość prowadzenia dyskusji.
2.Motywacja dodaje skrzydeł
Pokolenie Y lubi mieć jasno określone cele zawodowe i widzieć efekty swojej pracy. To jeden z czynników, który działa motywująco i zachęca do większego zaangażowania. Poza wyznaczonym celem znaczenie ma również komunikacja pomiędzy liderem a pracownikiem.
Millenialsi są osobami pewnymi siebie i przekonanymi o swojej wartości. Pochwały napędzają ich do działania. Krytyka może zadziałać demotywująco. Warto zatem regularnie organizować indywidualne spotkania z pracownikiem i szczegółowo wyjaśniać, czy udało mu się sprostać oczekiwaniom. Docenianie osiągnięć jest kluczowe, jeżeli chcemy podnieść efektywność pracy.
Pokolenie Y i jego charakterystyka jest bardzo złożona. Trzeba jednak pamiętać, że osoby z literką Y mają wiele atutów, które warto wykorzystać i przełożyć na rozwój firmy.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |