Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Grywalizacja w zarządzaniu i edukacji – jak ją wykorzystać?

Grywalizacja w zarządzaniu i edukacji – jak ją wykorzystać?

Grywalizacja w zarządzaniu i edukacji – jak ją wykorzystać?

Gry – wiele osób, gdy o nich pomyśli, ma najczęściej przed oczami gry komputerowe i młodych ludzi spędzających popołudnia przed ekranem. To jednak bardzo ograniczona perspektywa. Gry towarzyszą nam od zarania dziejów i są nieodłącznym elementem naszego życia. Nie są jedynie zabawą. Na przestrzeni wieków były one stosowane do rozwiązywania konfliktów, pokazywania pozycji czy tworzenia więzi. Obecnie gry idą o krok dalej. Stają się medium, niekiedy wręcz drugim światem, w którym rzesze graczy prowadzą swoje wirtualne życia, a te potrafią być bardzo zaawansowane. Wystarczy wspomnieć, że największe gildie, czyli organizacje zrzeszające graczy, liczą sobie ponad 20 000 tysięcy osób. Tak duże grupy osób sprawiają, że granie przestaje być czystą rozrywką dla ich liderów, a staje się wręcz wirtualnym odpowiednikiem zarządzania całkiem sporą firmą. Nic więc dziwnego, że gry opuściły rejon naszego życia, który był odpowiedzialny za rozrywkę i postanowiły zadomowić się także w innych jego elementach. W taki sposób powstała właśnie grywalizacja.

Czym jest grywalizacja?

Odwołując się do definicji Gartnera, grywalizacja jest to wykorzystanie mechanizmów i doświadczeń znanych z gier, by zachęcić lub zmotywować ludzi do osiągania ich celów. Mówiąc prościej – jest to wykorzystanie wszystkiego, co używają twórcy gier, abyśmy wykonywali wymyślone przez nich nawet najnudniejsze i najprostsze zadania, odczuwając z tego satysfakcję.

Z początku może wydawać się, że takie rozwiązanie nie może działać. Jednak warto nad tym chwilę pomyśleć. Korzystasz z aplikacji liczącej kroki i porównującej wyniki ze znajomymi? Zbierasz punkty w kawiarniach Starbucks? Bierzesz udział w konkursach tworzonych przez twoje ulubione marki? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco to znak, że uczestniczysz w grywalizacji.

Co jednak sprawia, że coś jest grywalizacją, a coś innego to po prostu rozrywka? Każda gra posiada swoje poszczególne elementy, bez których nie może być nazywana grą. Zalicza się do nich jej konstrukcję, osobę gracza i mechaniki gry.

Bez ostatniego elementu – mechanik – w ogóle nie można mówić grze. Czym on jest i dlaczego jest aż tak ważny? Jako mechaniki możemy określić wszystkiego rodzaju kruczki i sposoby, które zostały zawarte w wirtualnym świecie. W dużym skrócie są to zasady danej gry. To one motywują nas do pokonywania kolejnych wyzwań i kontynuowania rozgrywki.

Jednak każdy z nas oczekuje czegoś innego od gry, a to bezpośrednio przekłada się na wykorzystanie grywalizacji. Dlatego Richard Bartle stworzył typologię, która próbuje odpowiedzieć na odwieczne pytanie twórców gier „Czego gracze oczekują od wirtualnego świata gry?”. Swoją odpowiedź podzielił na cztery kategorie:

  • osiągnięcia wewnątrz gry,

  • odkrywanie świata,

  • nawiązywanie kontaktu z innymi,

  • wywieranie wpływu na innych.

Dzięki temu zdefiniował cztery podstawowe kategorie graczy, które, by ułatwić ich zapamiętanie, przypisał do kolorów kart.

Otrzymaliśmy:

1. rekordzistów, którzy skupiają się na najlepszym wykonywaniu powierzonych zadań,

2. odkrywców, którzy za swój cel stawiają sobie poznanie otaczającego ich świata w największym możliwym stopniu,

3. społeczników, którzy ponad wszystko stawiają odczucia innych graczy i kontakt z nimi

4. zabójców, którzy chcą za pomocą gier poczuć władzę nad innymi.

Większość osób jest mieszanką wszystkich typów (możesz to sprawdzić tutaj). Projektując mechanikę grywalizacji musimy więc zawsze pamiętać o każdym z typów i sprawić, że każdy z nich będzie nią zainteresowany i włoży w nią wysiłek. Możemy zrobić to za pomocą prostych czynników: nagród, statusu, wyzwań, tabeli wyników czy możliwości wyrażenia siebie. Taki sposób nagradzania za udział w rozgrywce sprawi, że każdy znajdzie coś dla siebie, a odpowiednie wprowadzenie tych mechanizmów do grywalizacji spowoduje, że przyciągnie ona ludzi i będzie sukcesem.

Musimy jednak pamiętać o ostatnim, najważniejszym, elemencie mechanik grywalizacji. Mowa o fabule, która spaja wszystko w całość. Nikt przecież nie będzie zainteresowany grą, kiedy usłyszy „wyjdź z domu i zbieraj punkty” – nie brzmi to atrakcyjnie. Gdybyśmy jednak stworzyli otoczkę fabularną, sprawili, że te punkty doprowadzą do konkretnego celu? To znacznie ciekawsze. Na świecie nie ma przecież nic potężniejszego niż dobra historia!
Szachy

Grywalizacja w edukacji

Czy mechanizmy obecne w grze można wykorzystać w edukacji? Na początku może wydawać się to bezcelowe, ale gdy pomyślimy, że pokolenie obecnych nastolatków wychowuje się właśnie na grach, takie zagadnienie może stać się interesujące. Według badań młode osoby spędzą z grami prawie tyle samo co na nauce w szkole. Czy to nie sprawia, że znają oni mechaniki równie dobrze, a może nawet lepiej niż tabliczkę mnożenia czy Inwokację?

Warto więc wykorzystać grywalizację przede wszystkim w nauce szkolnej. Można nawet stwierdzić, że edukacja już w samych swoich podstawowych założeniach jest zbudowana na bazie grywalizacji. Ma ona swoje reguły, cele, nagrody i rywalizacje tak samo, jak gra komputerowa.

Co jednak należy zrobić, by dobrze wykorzystać grywalizację w nauce? Tak naprawdę trzeba by zreformować cały system edukacji. Przestać warunkować uczniów za pomocą systemu przypominającego klatkę Skinnera i przejść na system, który jest dużo łagodniejszy – nagrody lub jej braku. Taki sposób nauki sprawiłby, że uczniowie, jak w grach, mogliby posuwać się do przodu i tylko do przodu.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której w semestrze można zdobyć 9000 punktów. 1500 za obecność na zajęciach, 3000 za prace domowe, 3000 za testy i 1500 za aktywność na zajęciach, a żeby zdać do następnej klasy, wystarczy zdobyć odpowiednią ilość punktów np. 7000. Za samo pojawienie się na zajęciach ma się tych punktów 1500, a skoro już tam jesteśmy, to możemy być aktywni za kolejne tyle. Sprawia to, że brakuje nam tylko 4000 punków. Czujemy się dobrze z prac pisemnych, badań czy opracowań robionych w domu, a na testach idzie nam gorzej? Skupmy się na tym i się do tego przyłóżmy. Nie jesteśmy w czymś dobrzy? Spróbujmy, nie zostaniemy ukarani, najwyżej nie otrzymamy nagrody. Taki system w szkole sprawiłby, że uczniowie chcieliby starać się bardziej i podejmowaliby kolejne próby, ponieważ nie odczuwaliby strachu przed karą.

Grywalizacja może również przyczynić się do wzrostu zaangażowania grupy szkolnej.

Jaką obecnie motywację ma najlepszy uczeń w klasie, by pomóc komuś słabszemu? Tak naprawdę nie ma jej wcale. Nic na tym nie zyskuje, a musi poświęcić swój wolny czas. Słabsi są więc pozostawieni sami sobie. A co gdyby zastosować inne podejście? Zachęcić ludzi do współpracy i pomagania innym? Na przykład rzucić grupie wyzwanie „jeżeli 75% grupy napisze test powyżej 70%, to punkty liczone są podwójnie”? Co w takim momencie zrobi osoba, której zależy na punktach? Postara się, by jak najlepiej wykonać zadanie, dlatego też chętnie pomoże słabszym.

Grywalizacja w miejscu pracy

Jak działa grywalizacja w miejscu pracy? To połączenie może wydawać się jeszcze bardziej specyficzne niż w przypadku edukacji. Jak bowiem połączyć pracę, której celem jest zarabianie pieniędzy z grami, które przeważnie łączone są z rozgrywką?

To dużo prostsze, niż może się wydawać. Spójrzmy na oddział LG w Kobierzycach. Korea, czyli kraj, z którego wywodzi się firma LG, jak mało kto zna potencjał gier komputerowych. Zawodowi gracze są popularni, turnieje dobrze opłacane, a w telewizji poświęca się im specjalne kanały. Stąd firma wpadła na pomysł, by wykorzystać podobne zasady w miejscu pracy.

W 2007 roku przy wejściu do oddziału LG w Kobierzycach znajdował się telewizor, który informował o procencie defektów w produkcji danego dnia i o dziennym celu do wykonania. Taki telewizor to doskonały przykład natychmiastowej informacji zwrotnej, która jest wszechobecna w grach. Pracownicy widzący swój cel kontrolują swoje postępy i korygują błędy. Dlaczego? Ponieważ mają jasno określone zadanie. Telewizory te pokazywały także coś jeszcze. Był to poziom defektów z innych fabryk na świecie oraz ranking „Najlepsza fabryka LG Display do końca roku”. To zestawienie stało się ogromnym motywatorem dla pracowników, którzy starali się, by przodować w rankingu. Dzięki takiemu podejściu do pracy oddział bardzo szybko stał się jednym z najlepszych. Pokazuje to, że grywalizacja pozwala osiągnąć znaczący postęp, co z pewnością zainteresuje przedsiębiorców.
Rzutki

Grywalizacja a walka o zasoby w organizacji

Czy motywowanie to jednak jedyna sposobność do wykorzystania grywalizacji? Okazuje się, że nie. Laboratoria Seriostity stworzyły projekt – Attent. Miał on proste zadanie – walkę o zasoby. Nie mowa tu jednak o węglu czy złocie. Chodzi o zasoby, które spotykamy w organizacji, czyli czas i uwagę.

Jak wygląda komunikacja w wielu firmach? Na naszą skrzynkę pocztową przychodzą co chwilę nowe wiadomości. Nasza zdolność ich przetworzenia w pewnym momencie przestaje wystarczać. Sprawia to, że przestajemy się skupiać na tym, co czytamy, a przecież czytanie maili to nie nasz jedyny obowiązek!

Jak działał Attent? Zasada była prosta. Każdy pracownik firmy otrzymywał pewną sumę w wirtualnej walucie nazywanej Serios, a każdy e-mail kosztował pewną ich ilość. W ten sposób, gdy pracownicy potrzebowali pilnych informacji na spotkanie z klientem, takiej wiadomości dodawali więcej punktów niż pytaniu, czy ktoś po pracy chce wybrać się na piwo. Z kolei odbiorcy mogli sortować wiadomości ze względu na ilość przeznaczonych punktów i wybierać te najpilniejsze. Ponieważ liczba punktów była ograniczona, każdy dwa razy zastanawiał się nad wysłaniem wiadomości.

Taka waluta ma też inny ważny aspekt, który jest istotny zwłaszcza dla kierownictwa wyższego szczebla. Pozwala on śledzić wymianę informacji pomiędzy działami. Jeśli dwa z nich ciągle wymieniają się informacjami, może warto przeorganizować miejsce pracy i umieścić je w jednym budynku lub pokoju? A może należy inaczej zorganizować ich komunikację?
gamepad

Jak jeszcze można wykorzystać grywalizację?

Grywalizacja może też sprawić, że do zadań przyciągniemy osoby, które uznawały je za mniej istotne. Można tego dokonać za pomocą punktów, którymi będziemy nagradzać aktywnych pracowników, a dla najlepszych przeznaczyć nagrody. Może to sprawić, że
pracownicy zaczną bardziej walczyć o punkty niż o premię. 

Będzie to także świetny dodatek do systemów zarządzania wiedzą. Często takie systemy wprowadzane są do firm, ale nie są popularne. Pracownicy po prostu nie widzą powodu do dzielenia się swoimi umiejętnościami i wiedzą. Wystarczy jednak zmienić pożądane zachowania w grę, dodać do tego odpowiedni system nagród i może okazać, się, że efekt przerośnie nasze oczekiwania.
Smartwatch

Przyszłość grywalizacji

Czy grywalizacja to przyszłość zarządzania? Trudno to jednoznacznie określić. Adaptacja mechanik i zachowań, które będą znane niedługo jeszcze większemu gronu osób, może sprawić, że ludzie dużo łatwiej będą przystosowywać się do miejsc pracy, a ich wyniki, ze względu na cel istotny dla każdej osoby, będą dużo lepsze niż dotychczas.

Przemawia za tym także uniwersalność grywalizacji. Może być wykorzystywana na każdej płaszczyźnie zarządzania zespołem, niezależnie czy mowa o kontroli, organizowaniu, czy przewodzeniu. Odpowiednio zaprojektowana może sprawić, że każdy z tych elementów będzie funkcjonował znacznie lepiej niż obecnie, a gracze, czyli pracownicy, będą chętnie brać udział w rozgrywce.

Może również okazać się, że dzięki popularyzacji grywalizacji, za kilka lat będziemy spotykać ludzi, którzy będą zawodowo zajmować się projektowaniem takich systemów dla organizacji. Muszę one być przecież odpowiednio przygotowane i stworzone tak, aby pracownicy niemal nieświadomie chcieli brać w nich udział. Jednak zanim to nastąpi, trzeba poszerzyć świadomość kadry kierowniczej i zarządów wielu firm, aby pokazać im, że system grywalizacji istnieje i może być wykorzystywany niemal wszędzie, przynosząc duże korzyści.



Polecane artykuły

Co warto wiedzieć o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?

Postępowanie egzekucyjne w administracji jest procesem, którego głównym celem jest przymusowe dochodzenie należności od osób lub podmiotów, nie wypełniających dobrowolnie swoich...
Excel — od podstaw do zaawansowanych funkcji

Program Excel to wszechstronne narzędzie, które sprawdza się nie tylko w warunkach biurowych, ale również w domu. Choć nie trzeba go nikomu przedstawiać, wiele osób nie potrafi w pełni...
Dlaczego warto zdobyć podstawową wiedzę z księgowości?

Podstawowa wiedza z księgowości jest coraz bardziej ceniona, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Zrozumienie mechanizmów działania np. finansów pomaga nie tylko lepiej zarządzać...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

09-10 grudnia | Wrocław, Gdańsk lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online
27-28 lutego | Gdańsk, Wrocław lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

09-11 grudnia | Wrocław, Kraków lub Online
16-18 grudnia | Warszawa lub Online
27-29 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online

Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

28-29 listopada | Kraków, Poznań lub Online
12-13 grudnia | Warszawa, Katowice lub Online
23-24 stycznia | Kraków, Gdańsk lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

14-15 listopada | Kraków lub Online
25-26 listopada | Gdańsk, Warszawa lub Online
05-06 grudnia | Poznań, Katowice lub Online
12-13 grudnia | Wrocław, Warszawa lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

21-22 listopada | Gdańsk, Wrocław lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Poznań lub Online
27-28 stycznia | Kraków lub Online
24-25 lutego | Warszawa lub Online

Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 listopada | Gdańsk lub Online
09-10 grudnia | Wrocław
16-17 grudnia | Warszawa lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online

Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

03 grudnia do 06 grudnia | Zakopane lub Online
18 marca 2025 r. do 21 marca 2025 r. | Zakopane lub Online
20 maja 2025 r. do 23 maja 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

25-26 listopada | Gdańsk, Katowice lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Wrocław, Kraków lub Online
19-20 grudnia | Kraków lub Online
27-28 stycznia | Poznań, Gdańsk lub Online

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł