Dobry lider… Jakie supermoce powinien mieć, aby cenili go współpracownicy i podziwiali przełożeni? Trudno zebrać je wszystkie w całość, ale niektóre z nich są szczególnie ważne. Sprawdź, jakie umiejętności przydają się w osiągnięciu pozycji dobrego lidera i zmień swój sposób kierowania zespołem na lepszy!
Przywódca kiedyś, dzisiaj lider. Co kryje się za słowem, które przebojem weszło na salony biznesowe? Jest zapożyczeniem z języka angielskiego, gdzie czasownik „lead” oznacza „przewodzić komuś”. Dzisiaj dobry lider jest mile widziany w chcącej rozwijać się organizacji, firmie lub instytucji. Jak zostać liderem? Co powinna wnieść do zespołu osoba, która chce liderować i jak przygotować się do tej roli? Poznaj cechy prawdziwego i autentycznego lidera zespołu.
Chcesz być liderem? Musisz liczyć się z tym, że będziesz bardziej widzialny niż pozostali pracownicy. Twoje kierowanie projektem powinno iść w parze z pasją. To ona napędza do działania lidera, a wraz z nim cały zespół. Liderzy, którzy wykonują swoje obowiązki bez zaangażowania i z widoczną niechęcią, nigdy nie będą w stanie zmobilizować swojego zespołu do większej efektywności.
Musisz być przekonany o słuszności podejmowanych działań i wierzyć w ostateczny sukces, mimo niepowodzeń, które z pewnością prędzej czy później zapukają do Twojego biura. Ważne jest więc, aby wykazywać:
- pasję i entuzjazm do wykonywania swoich obowiązków,
- pasję i zaangażowanie w pracy z ludźmi,
- pasję i chęć osiągania wysokich celów.
Kolejną supermocą, którą powinien posiadać dobry lider, jest skuteczna komunikacja. Bądź sobą i pozwól innym na bycie sobą. Pamiętaj, że Twój zespół to grupa indywidualności i każda z nich zasługuje na uwagę. Poznaj dobrze ludzi, nie tylko od strony fachowych umiejętności. Dowiedz się, co motywuje poszczególne osoby, jak działa na nich krytyka i czy są zainteresowane podnoszeniem swoich kompetencji. Powinieneś potrafić rozmawiać z całym zespołem, ale także indywidualnie z każdym jego ogniwem.
Twój zespół pracowników to kopalnia pomysłów. Zachęcaj ich do wyrażania swoich argumentów i pokaż, że zdanie Twoich ludzi jest dla Ciebie ważne. Nie zawsze musisz zgadzać się ze wszystkimi pomysłami, ale zawsze powinieneś je przeanalizować.
- Naucz się rozmawiać z każdym pracownikiem osobno i w grupie.
- Słuchaj innych i bądź otwarty na nowe pomysły swojego zespołu.
- Dbaj o sprawny przepływ informacji w zespole.
Motywacja to słowo klucz. Dobry lider motywuje najpierw siebie, a następnie zmotywowaną postawą dzieli się z innymi. Jesteś swego rodzaju dobrym duchem zespołu. Od Twojego nastawienia w dużej mierze zależy atmosfera w teamie. Właściwie zmotywowany pracownik chętnie zmierzy się z nowymi zadaniami, a także łatwiej upora z trudnościami. Ma to bezpośredni wpływ na efektywność pracy i osiągnięcie zamierzonych celów.
Chwal i krytykuj. To pierwsze rób otwarcie i przy innych członkach zespołu. Krytyka powinna odbywać się za zamkniętymi drzwiami. Pochwały działają motywująco, a krytyka, chociaż potrzebna, nie lubi publiczności. Pamiętaj też, aby przekazywać ją w odpowiedni sposób, odwołując się do zaistniałej sytuacji, a nie bezpośrednio do cech danej osoby.
Pamiętaj, że:
- motywując zespół, zwiększasz efektywność pracy.
- Dowiedz się więc, co motywuje i demotywuje członków Twojego zespołu.
Bycie liderem to nie zawsze pasmo sukcesów. Niepowodzenia zdarzają się każdemu. Sztuką jest wyciągnięcie z nich wniosków, a następnie pozytywne nakierowanie zespołu. Stabilna wiara w sukces nie podetnie Ci skrzydeł, ale napędzi do bardziej wytężonego działania. Gdy Twój zespół zobaczy, że profesjonalnie radzisz sobie z trudnościami, zyska pewność, że może Ci zaufać.
Konflikty nigdy nie są mile widziane w grupie pracowników, ale się zdarzają. Reaguj na nie od razu i naucz się słuchać współpracowników.
- Myśl pozytywnie mimo trudności.
- Dbaj o miłą i sympatyczną atmosferę w Twoim teamie.
Lider, który nie podejmuje decyzji? To niemożliwe! Jeżeli przewodzisz grupie osób w pracy, musisz przyzwyczaić się do samodzielności w działaniach i umiejętności radzenia sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami. Jednocześnie spoczywa na Tobie odpowiedzialność, ponieważ to Ty jesteś kapitanem na statku i obierasz kurs na realizację celów. Otwartość na innowacje, podejmowanie ryzyka i wypatrywanie szansy na rozwój to cechy odważnego lidera.
- Bądź otwarty na innowacje.
- Nie bój się ryzyka i podejmowania trudnych decyzji.
Budowanie zespołu i współpraca w zespole to prawdziwe wyzwanie. Nie musisz jednak z tym trudnym zadaniem pozostać sam. Korzystaj z wiedzy ekspertów. Na rynku szkoleń znajdziesz ciekawe oferty warsztatów, spotkań lub konferencji, gdzie ludzie chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i uważnie wysłuchają, z jakimi problemami mierzysz się w swojej pracy. Bądź liderem, którego atutem jest chęć dokształcania się.
- Postaw na swój rozwój.
- Ucz się od najlepszych.
- Bierz udział w warsztatach podnoszących kompetencje liderów.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |