Nie znalazłeś odpowiedniego terminu, miasta i masz do przeszkolenia minimum 4 pracowników?
Zamów wycenę szkolenia zamkniętego
Zobacz więcej:
Opis szkolenia
Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu otwartym: Warunki kontraktowe FIDIC w świetle uregulowań Prawa zamówień publicznych i przepisów Kodeksu cywilnego z elementami procedury cywilnej w zakresie dochodzenia roszczeń - szkolenie praktyczne. Szkolenie realizowane jest w formie interaktywnej w kameralnej grupie pozwalającej na indywidualne podejście wykładowcy do Uczestników zajęć.
Grupa docelowa
Szkolenie jest adresowane do osób, które zarówno z ramienia wykonawców, jak i zamawiających, a także inżyniera kontraktu zajmują się realizacją umowy o roboty budowlane opartej o warunki kontraktowe FIDIC, tj. m. in.: kierowników kontraktu, inżynierów budowy, inspektorów nadzoru inwestorskiego, inżynierów - rezydentów.
Szkolenie zostało przygotowane z myślą o pracownikach urzędów administracji publicznej, pracownikach firm działających w branży budowlanej oraz wszystkich osobach, które uczestniczą w procesie budowlanym. Szkolenie pozwoli na rozszerzenie umiejętności i kompetencji w zakresie zastosowanie procedur i warunków FIDIC w praktyce.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze strukturą, treścią oraz zasadami formułowania warunków kontraktowych FIDIC. Podczas szkolenia zostaną omówione uwarunkowania i ograniczenia formalne dla tego typu kontraktów, wynikające z przepisów polskiego prawa cywilnego oraz prawa zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedur dot. roszczeń i sporów. Ponadto, uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę w zakresie szeregu instytucji ustawowych, które niezależnie od treści umowy, stanowić mogą podstawę rozmaitych uprawnień dla poszczególnych stron stosunku zobowiązaniowego, m. in. w zakresie możliwości odstąpienia od umowy, dochodzenia roszczeń z tytułu wynagrodzenia za wykonanie robót nieobjętych umową podstawową, itp.
Prowadzący szkolenie udzieli praktycznych instrukcji w zakresie prowadzenia dokumentacji przebiegu budowy oraz gromadzenia niezbędnych dowodów w taki sposób, aby - z jednej strony - nie utracić potencjalnych korzyści, z drugiej - zabezpieczyć się przed ewentualnymi zagrożeniami, związanymi z czynnościami podejmowanymi lub zaniechanymi przez drugą stronę stosunku zobowiązaniowego. W tym celu - podczas szkolenia zostaną zaprezentowane praktyczne wskazówki, co do poprowadzenia realizacji umowy o roboty budowlane opartej o warunki kontraktowe FIDIC oraz jej udokumentowania dla skutecznego dochodzenia roszczeń, zarówno zamawiających, jak i wykonawców.
Korzyści dla uczestników
Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z ekspertem z zakresu FIDIC.
Ciekawe materiały szkoleniowe.
Nauka praktycznych umiejętności stosowania przepisów.
Zaletą szkolenia jest możliwość spotkania i wymiany doświadczeń z przedstawicielami różnorodnych instytucji realizującymi projekty w bliskim dla uczestników środowisku.
Metodologia
Trenerzy
adw. Monika Kokosińska Zobacz specjalizację trenerską
Adwokat - właściciel kancelarii, praktyk w zakresie zamówień publicznych (zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców) oraz szeroko pojętego prawa kontraktowego i sporów sądowych, w szczególności dot. obsługi procesu inwestycyjnego i warunków kontraktowych FIDIC. Doświadczenie w zakresie zamówień publicznych i procesu inwestycyjnego zdobyła m. in. podczas pracy w Wydziale Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, następnie w biurze budowy Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz w kancelariach adwokackich. Od ponad sześciu lat reprezentuje wykonawców z branży budowlanej w sporach sądowych dotyczących realizacji i rozliczenia procesów inwestycyjnych oraz przed Krajową Izbą Odwoławczą. Prowadzi szkolenia w zakresie ww. tematyki dla zamawiających, wykonawców oraz podmiotów kontrolujących udzielanie zamówień publicznych.
Program szkolenia
|Program szkolenia jest własnością intelektualną SEMPER i przetwarzanie go dla celów komercyjnych bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.|
I. Warunki kontraktowe FIDIC – struktura:
1. WOK;
2. metody korygowania WOK przez WSK: skreślenia, zmiany, dodawanie treści;
3. problem zachowania konsekwencji zmian w dalszej treści WOK (zapisy sprzeczne lub niespójne).
II. Ograniczenia wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych:
1. Elementy umowy o zamówienie publiczne, będącej jednocześnie umową o zamówienie publiczne – art. 647 Kodeksu cywilnego oraz art. 143d) ustawy Prawo zamówień publicznych;
2. Zakres świadczenia, podstawa unieważnienia umowy o zamówienie publiczne – art. 140 ustawy PZP;
3. Dopuszczalność zmiany umowy o zamówienie publiczne, podstawa unieważnienia zmiany umowy – art. 144 i 144a ustawy PZP;
4. Uprawnienie do odstąpienia od umowy w oparciu o art. 145 ustawy PZP (przesłanki, konsekwencje, orzecznictwo, praktyka);
5. Uprawnienie do rozwiązania umowy - przepis art. 145a ustawy PZP;
6. Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne – art. 148 i nast. ustawy PZP – m. in. problemy praktyczne, narzędzia obrony przed roszczeniami zamawiającego (m. in. zabezpieczenie roszczenia o ustalenie nieistnienia uprawnienia po stronie zamawiającego – elementy procedury cywilnej);
7. Zaliczki na poczet wykonania zamówienia – art. 151a ustawy PZP;
8. Procedura dot. zapłaty wynagrodzenia – art. 143a-143c ustawy PZP;
9. Okres zawarcia umowy oraz forma umowy (m. in. kwestia aneksów do umowy o zamówienie publiczne, inne dokumenty sporządzane w trakcie procedury zawierania aneksu do umowy lub zlecenia zamówień, o których mowa w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP) – art. 142 ustawy PZP;
10. Zamówienia dodatkowe ("stare przepisy" PZP – art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP;
11. Zamówienia, o których mowa w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP.
III. Warunki kontraktowe FIDIC jako umowa o zamówienie publiczne w zakresie odesłania do przepisów Kodeksu cywilnego:
1. Odesłanie do przepisów Kodeksu cywilnego z art. 139 ust. 1 ustawy PZP;
2. Solidarna odpowiedzialność wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – Kl. 1.14 – instytucja solidarnej odpowiedzialności dłużników (źródła, zasady, regresy - art. 366 i nast. Kodeksu cywilnego, art. 23 i 141 ustawy PZP);
3. Hierarchia dokumentów (Kl. 1.5) – zasady wykładni oświadczeń woli (art. 60 i nast. Kodeksu cywilnego);
4. Cesja praw i obowiązków (Kl. 1.7) – przepisy art. 509 i nast. Kodeksu cywilnego;
5. Obowiązek zawiadomienia o przeszkodach (art. 651 Kodeksu cywilnego) – m. in. opóźnienie rysunków lub instrukcji (Kl. 1.9), wytyczenie (Kl. 4.7), dane o terenie budowy (Kl. 4.10) nieprzewidywalne warunki fizyczne (Kl. 4.12);
6. Finansowanie przez zamawiającego (Kl. 2.4) – gwarancja zapłaty wynagrodzenia (art. 649[1]-[4] Kodeksu cywilnego: ratio legis wprowadzenia tej instytucji do kodeksu cywilnego, przesłanki, uprawnienie do odstąpienia od umowy, roszczenie o zapłatę wynagrodzenia pomimo niewykonania świadczenia – przepisy, orzecznictwo, doktryna, praktyka);
7. Sposób rozliczeń wzajemnych wierzytelności na przykładzie Kl. 2.5 [Roszczenia zamawiającego] – instytucja potrącenia wzajemnych wierzytelności w Kodeksie cywilnym (art. 498 i nast. Kodeksu cywilnego);
8. Domniemanie kompetencji Inżyniera w kontekście zaciągania przez niego zobowiązań w imieniu zamawiającego (Kl. 3.1) – instytucja pełnomocnictwa w Kodeksie cywilnym (art. 98 i nast. Kodeksu cywilnego); Problem upoważnienia do działania w imieniu zamawiającego podczas realizacji umowy (wielość podmiotów i osób, pełnomocnictwa, zaciąganie zobowiązań finansowych);
9. Polecenia i ustalenia Inżyniera (Kl. 3.3 i 3.5), a roszczenia Wykonawcy (Kl. 20) oraz zmiany do umowy (Kl. 13 – przepisy art. 140 i 144 ustawy PZP), a także zamówienia dodatkowe i określone w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP (art. 67 ustawy PZP);
10. Rozdział 5 (wyznaczeni podwykonawcy), a instytucja solidarnej odpowiedzialności za zapłatę wynagrodzenia (art. 647[1] Kodeksu cywilnego oraz cesje wierzytelności;
11. Klauzula 7.6 w kontekście uprzedniego dokonania odbiorów częściowych oraz częściowej zapłaty (orzecznictwo, praktyka); Praktyczne aspekty dokonywania odbioru przez zamawiającego (poświadczenie daty ukończenia robót) – Kl. 11.9 (Świadectwo wykonania); odbiory jednostronne; odbiór jako oświadczenie wiedzy;
12. Kary za zwłokę (Kl. 8.7), a instytucja zwłoki w Kodeksie cywilnym (476 i nast. Kodeksu cywilnego) oraz uregulowania dot. kar umownych (art. 483-484 Kodeksu cywilnego), odszkodowanie uzupełniające;
13. Klauzula 11.2 (Koszt usuwania wad) – instytucja wykonania zastępczego (art. 480, 636 Kodeksu cywilnego);
14. Rozwiązanie dot. rezygnacji z części robót (Kl. 12.4), a rodzaje wynagrodzenia (ryczałtowe, kosztorysowe, mieszane – art. 628 Kodeksu cywilnego, zakres odesłania oraz analogii do wynagrodzenia w umowie o roboty budowlane);
15. Procedura końcowych rozliczeń (Kl. 14.10 – 14.14), a zakres roszczeń wykonawcy (Kl. 20) oraz instytucja terminu zawitego (sygnalizacja problemu, szersze omówienie w pkt. 18);
16. Wypowiedzenie (Rozdział 15 i 16), a instytucja odstąpienia od umowy wzajemnej (umowne – art. 385 Kodeksu cywilnego; ustawowe – art. 491-497, art. 635, 636, 640, 644, 649[1]-[4] Kodeksu cywilnego);
17. Zakres odpowiedzialności (podział ryzyk) w kontekście Kl. 17.6 (ograniczenie odpowiedzialności) oraz przepisów art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego);
18. Roszczenia wykonawcy (Kl. 20) – rodzaj, procedura, instytucja terminu zawitego, konsekwencje uchybień, dowodzenie w procesie cywilnym, zapis na sąd polubowny (wymóg odrębnego upoważnienia);
19. Problem niezbędnego dokumentowania zdarzeń na budowie i czynności na potrzeby ewentualnego postępowania sądowego;
20. Problem braku formalnej pisemnej umowy o zamówienie publiczne, a możliwość uzyskania zapłaty za wykonane roboty budowlane (sygnalizacja) - wymóg formy pisemnej i konsekwencje braku jej dochowania, zwrot nienależnego świadczenia, a wykonanie nieważnej czynności prawnej – ryzyko wykonawcy (art. 405 i nast. Kodeksu cywilnego), Wykonawca jako profesjonalista – wiedza o braku obowiązku świadczenia, kwestia zastrzeżenia zwrotu – oświadczenie wykonawcy – treść, termin złożenia takiego oświadczenia.
Informacje organizacyjne
Inwestycja
Zgłoszenie
Kontakt
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i mailowego.
Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania:
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
SZKOLENIA | KONFERENCJE | DORADZTWO
ul. Libelta 1a/2
61-706 Poznań

Godziny pracy biura: Pn-Pt 08.00 - 18.00
Departament szkoleń otwartych:
tel. 690 059 155
tel. 508 393 926
tel. 577 177 547
tel. 733 544 190
tel. 570 590 060
tel. (61) 3070303
tel. (61) 8102194
tel. (61) 4152036
tel. (61) 4152810
tel. (61) 4152820
fax. (61) 6 247 936
fax. (61) 2 786 300
info@szkolenia-semper.pl
www.szkolenia-semper.pl
Najważniejsze powody, dla których warto wybrać organizowane przez nas szkolenie:
1. Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER jest jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce.
2. Naszym celem jest zapewnienie Państwu elastycznych rozwiązań doradczych i dostosowanych szkoleń w celu osiągnięcia rzeczywistych rezultatów i efektów w pracy zawodowej.
3. Gwarantujemy zajęcia prowadzone przez najlepszych w kraju specjalistów.
4. Liczne referencje i opinie potwierdzają wysoką jakość naszych usług: referencje
POLITYKA RABATOWA
Przy zgłoszeniu 2 - 4 uczestników nasza polityka rabatowa przewiduje 10% zniżkę.
Przy zgłoszeniu 5 lub więcej uczestników nasza polityka rabatowa przewiduje 15% zniżkę.
Uwagi
Powyższy program rozwojowy jest również dostępny w formie zamkniętej, wyłącznie dla pracowników Państwa firmy. W przypadku szkoleń zamkniętych zakres tematyczny poszczególnych bloków może ulec zmianie, ze względu na rzeczywiste, zdiagnozowane w ramach analizy przedszkoleniowej oczekiwania pracowników i potrzeby organizacji zlecającej szkolenie. Gwarantujemy wysoką jakość merytoryczną i organizacyjną szkolenia. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących zamkniętej formuły szkoleń prosimy o kontakt:
info@szkolenia-semper.pl lub zachęcamy do skorzystania z
formularza zapytania ofertowego.