Dzień I
Wprowadzenie:
-Podstawowe pojęcia zarządzania projektami i ich związek z procesem budowlanym.
-Charakterystyka i definicja projektu i klasyfikacja i rodzaje projektów; przykłady
-Obszary zarządzania projektami, czyli co obejmuje nasz projekt – zakres projektu budowlanego w kontekście prawa budowlanego i standardu PRINCE2.
-Identyfikacja źródeł sukcesów i porażek projektów – znaczenie czynnika ludzkiego
-Mity na temat metodyk zarządzania projektami a tzw. zdrowy rozsądek oraz intuicja.
-Charakterystyka procesu budowlanego i możliwości jego prowadzenia przy wykorzystaniu PRINCE 2 oraz FIDIC, PZP i Kc.
-Analiza wykonalności i opłacalności projektu budowlanego – podejście PRINCE 2 na tle innych standardów. Problematyka przedmiaru i ryczałtu jak punkt wyjścia do analizy opłacalności – przykłady praktycznych rozwiązań.
PRINCE2 – FIDIC - zakres możliwości połączenia standardów.
-Analiza problemu i celów projektu- uzasadnienie biznesowe w procesie budowlanym.
Cykl życia projektu wg PRINCE2 - fazy projektu - etapy techniczne i etapy zarządcze a harmonogram budowy.
-Konflikt interesów w realizacji projektu – studia przypadków – Inwestor – Wykonawca – Nadzór inwestorski
-Zasady i metodyka współdziałania w ramach kontraktu inwestycyjnego od momentu składania oferty, przygotowywania koncepcji i realizację do momentu odbioru inwestycji,
-Przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych wraz z przykładami:
-Prawo budowlane,
-Prawo cywilne,
-Prawo zamówień publicznych
-Ustawa o finansach publicznych.
-Test: „Twoja sylwetka zawodowa”
-Wymagania szczegółowe dotyczące przygotowania inwestycji budowlanej z wykorzystaniem PRINCE 2.
-Przygotowanie analizy wstępnej dla SIWZ przed złożeniem oferty – ćwiczenie.
-Najpoważniejsze nieprawidłowości i błędy popełnione w odczytaniu warunków kontraktu i ich skutki.
-Zarys ogólny przyczyn i możliwości wprowadzenia zmian,
-Przykłady zmian – ćwiczenie.
-Najważniejszy jest czas, czyli jak aktualizować harmonogram.
-Zespół Zarządzania Projektem - budowa zespołu zarządzania projektem - procedura
-Rola i zadania kierownika projektu – porównanie standardów PRINCE 2 i FIDIC
-Pozycja kierownika projektu ( Kierownika budowy) w PRINCE2 i Prawie Budowlanym – pola ewentualnych konfliktów
-Organizacja Projektu – Karta Projektu, – co oprócz wymogów PRINCE2 musi zawierać Karta Projektu dla inwestycji budowlanej?
-Inicjowanie Projektu
-Metodyka monitorowania, raportowania – wymagania Zamawiającego a procedury unijne
-Ćwiczenie: Karta Projektu
Dzień II
-Zarządzanie ryzykiem projektowym i zmianami w projekcie
-Definicja i wartościowanie ryzyka specyficznego budowy.
-Prawo zamówień publicznych – obszary szczególnej „wrażliwości”
-Akty wykonawcze i wytyczne, – czyli „diabeł tkwi w szczegółach” - przykłady
- Planowanie ryzyka
- Identyfikacja i analiza typowego ryzyka inwestycji budowlanej.
- Planowanie reakcji na ryzyko
- Monitorowanie ryzyka
-Transfer ryzyka
-Test: „Twoja skłonność do ryzyka’
Dokument Inicjujący Projekt – DIP – ćwiczenie – podział na grupy ćwiczeniowe i omówienie zasad pracy nad ćwiczeniem.
-Kontynuowanie ćwiczenia DIP – wyjaśnienia trenera w trakcie ćwiczenia – dotyczące:
-Błędów, porażek – ich przyczyn i skutków na tle zasad i technik skutecznego wyznaczania zadań.
-Typowe błędy w praktyce prowadzenia inwestycji budowlanych w poszczególnych fazach;
-Faza realizacji – problematyka zmian w kontrakcie
-Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
-Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
Kontynuowanie ćwiczenia – problematyka zmian w Kontrakcie
-Procedura zmian w fazie realizacji projektu
-Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz standardu PRINCE2.
-Tworzenie budżetu zadania, bieżący nadzór nad tempem realizacji inwestycji,
-Rozwiązywanie realnych problemów w trakcie realizacji inwestycji
-Roszczenia do Zamawiającego – procedura i forma zgłaszania i szacowania roszczeń.
-Test: Podatność na działania manipulacyjne
-Prezentacja wyników ćwiczenia przez uczestników szkolenia – wnioski praktyczne.
-Najczęstsze błędy popełniane w fazie przygotowania i realizacji kontraktu budowlanego.
Dzień III
Wprowadzenie – krótka historia i cel procedur FIDIC – narodziny FIDIC i jego ewolucja
-Aktualne trendy w zakresie stosowania procedur budowlanych FIDIC.
-Rodzaje kontraktów realizowanych według FIDIC,
-Książki FIDIC – Czerwona, Żółta, Srebrna i Biała – różnice, zalety i wady oraz ich zastosowanie przy realizacji projektów współfinansowanych z funduszy europejskich.
-Warunki Ogólne FIDIC - 20 Klauzul - od definicji do rozstrzygania sporów
-Omówienie i dokładna analiza poszczególnych Klauzul.
„Czerwona książka”- studia przypadków
„Żółta książka” – przykład pilotażu „zaprojektuj i wybuduj”
„Srebrna książka”- czyli kiedy najważniejszy jest czas – przykład stadion Wrocław
-Ćwiczenie w rozpoznawaniu klauzul
Warunki szczególne FIDIC
-Podmioty kontraktu; pozycja w kontrakcie
-Prawa i obowiązki Zamawiającego oraz Wykonawcy – stosowane modele rozwiązań ( wady i zalety,
-Konflikt interesów) w realizacji projektu – studia przypadków
-Pozycja Zamawiającego w odniesieniu do Inżyniera Kontraktu
-Zasady i metodyka współdziałania zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera w ramach kontraktu
-Przebieg procesu inwestycyjnego w procedurze FIDIC od momentu składania oferty, przygotowywania koncepcji zadania, poprzez realizację zadania do momentu odbioru inwestycji.
-Uwarunkowania stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich uregulowań prawnych.
Szczegółowy przegląd obszarów potencjalnie konfliktowych:
-prawo budowlane - przykłady
-prawo cywilne – studia przypadków– obszary szczególnej „wrażliwości”
-prawo zamówień publicznych- przykłady
Błędy, porażki – przyczyny i skutki
-Typowe błędy w praktyce stosowania FIDIC w poszczególnych fazach;
-Faza przygotowania projektu, Faza realizacji, i Faza rozliczania
-Metodyka diagnozowania i naprawy błędów
-Konflikty w procesie realizacji kontraktu i metodyka ich rozwiązywania
Zmiany w kontrakcie FIDIC a prawo zamówień publicznych
Procedura zmian w fazie realizacji projektu – relacje; FIDIC - PZP
-Wykorzystanie nowych unormowań prawa zamówień publicznych w tym zakresie oraz metodyki i procedur zarządzania projektami – szczegółowe omówienie podstaw prawnych i metodyki postępowania
-Jak powinien się przygotować zamawiający podejmując negocjacje w sprawie zmian ze stronami Kontraktu z instytucją pośredniczącą ( fundusze europejskie).
Końcowy test utrwalający wiedzę
Podsumowanie szkolenia.
Sesja informacji zwrotnej.
Motto na zakończenie: Pamiętaj, PRINCE2i FIDIC to tylko narzędzia. Celem jest zawsze zrealizowanie budowy na umówiony czas, w obowiązującym standardzie jakości i za godziwe wynagrodzenie.