Znajdź na stronie:
telefon: 61 307 03 03
tel. kom.: 508 393 926
e-mail: info@szkolenia-semper.pl Kontakt
NEWSLETTER

Zapisz się
Organizacja szkoleń Semper Blog Zarządzanie konfliktami w zespole

Zarządzanie konfliktami w zespole

Zarządzanie konfliktami w zespole

Konflikty występujące podczas wykonywania różnego rodzaju projektów zespołowych w pracy, często bywają nieuniknione. Z tego powodu, gdy już się wydarzą, kluczowe jest zarządzanie nimi w odpowiedni sposób, co pozwoli na zachowanie efektywności i odpowiedniej atmosfery. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej i podnieść w tej dziedzinie swoje umiejętności, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem!

Rozwiązywanie konfliktów w zespole - podstawowe informacje

Nawet najbardziej zgrane grupy pracowników i przyjazne miejsca pracy mogą znaleźć się w sytuacji, w której będzie trzeba zaadresować sytuację sporną. Jest to całkowicie naturalne i prędzej czy później spotka każdego. Dlatego tak bardzo ważna jest świadomość tego, że sam konflikt w zespole nie oznacza jeszcze tragedii, zastopowania postępów projektu czy regresu. Istotne jest jednak to, żeby został on w odpowiedni sposób rozwiązany i nie powodował głębszych nieporozumień pomiędzy zaangażowanymi stronami.

Dlaczego w ogóle takie sytuacje się zdarzają? Konflikt w zespole może wynikać z wielu różnych czynników. Są to różnice w osobowościach, wartościach, celach czy sposobach pracy. Przy braku odpowiedniego zarządzania, mogą one prowadzić do obniżenia morale, spadku wydajności pracy oraz podziałów. Właśnie dlatego liderzy zespołów oraz sami członkowie zespołu muszą mieć świadomość, jak reagować na ewentualne spory oraz jak dążyć do ich rozwiązania. 

Najlepszą odpowiedzią na tego rodzaju sytuacje kryzysowe jest otwarta i uczciwa komunikacja. Z tego powodu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w firmie jest podstawą treningu, który pozwala na zrozumienie jak rozwiązywać konflikty w zespole.

Konflikt w zespole - jak ich unikać? Przydatne praktyki

Chociaż całkowite unikanie nieporozumień w zespole jest praktycznie niemożliwe, to istnieje wiele praktyk, które pozwolą na znaczne ograniczenie pojawiania się sytuacji prowadzących do poważnych sporów. Poniżej prezentujemy parę sposobów na to, jak ograniczyć konflikt w zespole do minimum:

Budowanie zaufania

Zaufanie stanowi podstawę każdej dobrej relacji, również tej zawodowej. Promowanie uczciwej komunikacji, rzetelne działania oraz wspólne cele mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktów.

Ustalanie klarownych oczekiwań

Konflikt w zespole bardzo często wybucha przez brak zrozumienia w kwestii oczekiwanych rezultatów. Dlatego ważne jest, aby wszyscy członkowie zespołu mieli jasno określone zadania oraz cele.

Wspieranie różnorodności

Zespół składający się z osób o różnych umiejętnościach, doświadczeniach i perspektywach może być bardziej kreatywny i elastyczny w rozwiązywaniu problemów. Docenianie różnorodności może zmniejszyć ryzyko pojawienia się konfliktów wynikających z niezgodności w podejściach czy poglądach.

Promowanie otwartej komunikacji

Zachęcanie współpracowników do dzielenia się swoimi opiniami, obawami i sugestiami może wspomóc rozwiązywanie konfliktów w zespole, zanim te jeszcze na dobre zaczną się zaznaczać i eskalować. 

Budowanie przyjaznej atmosfery

Odpowiednia atmosfera panująca w zespole ma ogromny wpływ na ograniczenie częstotliwości występowania konfliktów. Stworzenie przyjaznego i wspierającego środowiska pracy znacznie zmniejsza napięcie. 

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? Profesjonalne metody

Co jednak zrobić, gdy sytuacja sporna stanie się rzeczywistością? Odpowiednie zarządzanie konfliktem w zespole wymaga wiele zaangażowania zarówno ze story liderów, jak i pracowników niższych szczebli. Oprócz tego warto znać sprawdzone metody na załagodzenie sytuacji:

Spotkania retrospektywne

Organizowanie regularnych spotkań retrospektywnych pozwala zespołowi na analizę przebiegu pracy, identyfikację problemów i dyskusję na temat potencjalnych konfliktów. Podczas tych spotkań można otwarcie omówić trudności i poszukiwać konstruktywnych rozwiązań na opanowanie sytuacji.

Metoda konsensusu

To metoda na rozwiązywanie konfliktów w zespole, która polega na dążeniu do osiągnięcia porozumienia poprzez akceptację zaproponowanego wyjścia przez wszystkich członków. Dążenie do konsensusu może pomóc w znalezieniu kompromisowych rozwiązań, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich stron.

Zarządzanie zmianą

Spory często wynikają z nieoczekiwanych zmian w projekcie. Z tego powodu właściwe zarządzanie konfliktem w zespole wymaga tego, aby ewentualne modyfikacje były komunikowane i zarządzane w sposób transparentny, a wszyscy członkowie zespołu mieli możliwość wyrażenia swoich opinii i obaw.

Zastosowanie technik rozwiązywania konfliktów

Rozwiązywanie konfliktów w zespole może czasem wymagać użycia technik takich jak negocjacje, mediacja czy arbitraż. Warto się z nimi zaznajomić, by wiedzieć, jak ich właściwie używać i móc ocenić czy dana sytuacja wymaga sięgnięcia po któreś z tych narzędzi. 

Zarządzanie konfliktem w zespole - sprawdź nasze szkolenia

Samodzielne próby polepszenia komunikacji interpersonalnej, zdrowej asertywności i innych umiejętności wpływających na skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole mogą być niewystarczające. 

Z tego powodu zachęcamy do skorzystania z naszej pomocy i sprawdzenia szkoleń dostępnych na naszej stronie. Są one kierowane zarówno do kadry zarządzającej i menedżerskiej, jak i pracowników niższych szczebli. 

Dostępny w naszej ofercie kurs komunikacja w zespole jest prowadzony przez specjalistów, którzy wykładają wiedzę w ciekawy i angażujący sposób, posiłkując się przy tym swoimi doświadczeniami zawodowymi. Zachęcamy do skorzystania z niego i nauczenia się, jak powinno wyglądać profesjonalne zarządzanie konfliktem w zespole. Państwa współpracownicy z pewnością będą za to wdzięczni!



Polecane artykuły

Co warto wiedzieć o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?

Postępowanie egzekucyjne w administracji jest procesem, którego głównym celem jest przymusowe dochodzenie należności od osób lub podmiotów, nie wypełniających dobrowolnie swoich...
Excel — od podstaw do zaawansowanych funkcji

Program Excel to wszechstronne narzędzie, które sprawdza się nie tylko w warunkach biurowych, ale również w domu. Choć nie trzeba go nikomu przedstawiać, wiele osób nie potrafi w pełni...
Dlaczego warto zdobyć podstawową wiedzę z księgowości?

Podstawowa wiedza z księgowości jest coraz bardziej ceniona, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Zrozumienie mechanizmów działania np. finansów pomaga nie tylko lepiej zarządzać...

ponad
0
zadowolonych uczestników

0
zaangażowania
ponad
0
zrealizowanych szkoleń


ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i KIEROWANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - od działań indywidualnych do zespołowych-2-dniowe inspirujące warsztaty praktyczne i symulacje.

09-10 grudnia | Wrocław, Gdańsk lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online
27-28 lutego | Gdańsk, Wrocław lub Online
Specjalista ds. Zamówień Publicznych - 3 -dniowe certyfikowane warsztaty praktyczne z uwzględnieniem nowelizacji przepisów.

09-11 grudnia | Wrocław, Kraków lub Online
16-18 grudnia | Warszawa lub Online
27-29 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online

Rozliczanie Projektów Unijnych oraz kwalifikowalność wydatków w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

28-29 listopada | Kraków, Poznań lub Online
12-13 grudnia | Warszawa, Katowice lub Online
23-24 stycznia | Kraków, Gdańsk lub Online
Zamówienia publiczne dla początkujących - 2 -dniowe warsztaty praktyczne. Kompendium obowiązujących przepisów z uwzględnieniem nowelizacji.

14-15 listopada | Kraków lub Online
25-26 listopada | Gdańsk, Warszawa lub Online
05-06 grudnia | Poznań, Katowice lub Online
12-13 grudnia | Wrocław, Warszawa lub Online
Rozliczanie i realizacja projektów unijnych w systemie SL2014 w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020. 2-dniowe warsztaty praktyczne.

21-22 listopada | Gdańsk, Wrocław lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Poznań lub Online
27-28 stycznia | Kraków lub Online
24-25 lutego | Warszawa lub Online

Eksploatacja i utrzymanie obiektów budowlanych w praktyce. Kompendium regulacji prawnych i procedur. 2-dniowe szkolenie z omawianiem kluczowych kwestii problemowych.

25-26 listopada | Gdańsk lub Online
09-10 grudnia | Wrocław
16-17 grudnia | Warszawa lub Online
27-28 stycznia | Warszawa, Kraków lub Online

Prawo zamówień publicznych w praktyce - Kompendium obowiązujących przepisów - 3-dniowe warsztaty praktyczne w Zakopanem. Elektronizacja zamówień publicznych i nowa ustawa PZP. (Noclegi i wyżywienie w cenie szkolenia).

03 grudnia do 06 grudnia | Zakopane lub Online
18 marca 2025 r. do 21 marca 2025 r. | Zakopane lub Online
20 maja 2025 r. do 23 maja 2025 r. | Zakopane lub Online
Kierowanie zespołem - 2-dniowe warsztaty menedżerskie z elementami gry strategicznej i symulacji. [Praktyczne ćwiczenia przy pomocy kamery video].

25-26 listopada | Gdańsk, Katowice lub Online
09-10 grudnia | Warszawa, Wrocław, Kraków lub Online
19-20 grudnia | Kraków lub Online
27-28 stycznia | Poznań, Gdańsk lub Online

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2009-2024 SZKOLENIA-SEMPER.PL
SEMPER ul. Libelta 1a/2 61-706 Poznań
Nasze oddziały: Szkolenia Wrocław | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Kraków | Szkolenia Zakopane | Szkolenia Poznań | Szkolenia Gdańsk
Zamów Voucher
na szkolenie
KFS
szkolenia dofinansowane
BUR
Baza Usług Rozwojowych
Szkolenia online
terminy webinarów
Zadaj pytanie
w sprawie szkolenia
Szkolenia w języku angielskim
Porady prawne
już od 100 zł