Chęć rozwoju własnych kompetencji i elastyczność to cechy coraz częściej pożądane przez pracodawców. Przydają się zarówno podczas wykonywania obowiązków typowo zawodowych, jak i w trakcie kooperacji ze współpracownikami. Skutkiem zmian na rynku pracy jest ogromny wzrost popularności kursów zawodowych i szkoleń z tzw. kompetencji miękkich. Czy rzeczywiście warto w nie inwestować?
Kompetencje, to najprościej mówiąc, ogół zdobytej wiedzy, posiadane umiejętności i potencjał. Są jednym z filarów poczucia własnej wartości. Kompetencje jako uogólniony zbiór umiejętności dzielimy zazwyczaj na kilka podtypów:
Poziom kompetencji ma bezpośredni wpływ na przebieg Twojej kariery zawodowej. O porażce lub sukcesie decydują zarówno umiejętności twarde, jak i umiejętność elastycznego poruszania się wśród zmiennych wymogów rynku pracy.
Dość oczywistym jest związek pomiędzy poziomem Twoich umiejętności a poczuciem własnej wartości. Świadomość wysokiego poziomu własnych kompetencji przekłada się na:
Zgodnie z teorią hierarchii potrzeb Masłowa (model tzw. piramidy potrzeb) samorealizacja stoi na samym szczycie naszych pragnień. Mówiąc w dużym uproszczeniu – najważniejszym, dalekosiężnym celem każdego z nas jest zrealizowanie własnego potencjału. Do tego dążymy po zaspokojeniu m.in. potrzeby przynależności, szacunku czy akceptacji.
W sytuacji zawodowej, która nie tylko nie pozwala na Twój rozwój, ale wręcz go hamuje, pojawia się ryzyko obniżenia poczucia wartości. Niskie kompetencje na rynku pracy to prosta droga do rozczarowania, spadku motywacji i długotrwałej bierności zawodowej. Brak możliwości rozwoju ma również szkodliwy wpływ na osoby zatrudnione na stałe. Pracownik niedoceniany, bez dostępu do szkoleń zawodowych czy szkoleń kompetencji, szybko wypala się zawodowo.
Szkolenia – inwestycja, która gwarantuje nie tylko podwyżkę
Rynek pracy, wymagający od pracownika wysokiego poziomu elastyczności, wymusza wręcz konieczność nieustannego doszkalania się. Potrzeby szkolenia nie należy jednak nigdy traktować w kategorii „przymusu”, ale raczej wieloletniej inwestycji. Certyfikowane szkolenia miękkie dla pracowników to inwestycja przekładająca się bezpośrednio na stan firmy – jakość i szybkość pracy, poziom zgrania zespołu, stopień komunikacji czy szybkość reagowania w sytuacjach konfliktowych. W przypadku osób indywidualnych, ukończenie szkolenia zawodowego może być mocnym argumentem w trakcie rozmowy rekrutacyjnej lub przy negocjacjach o podwyżkę.
Inwestując w dobre szkolenia, budujemy wizerunek samego siebie jako kompetentnego i dojrzałego profesjonalisty. Dzięki precyzyjnie wybranym kursom, obecny lub przyszły pracodawca zobaczy w nas osobę przedsiębiorczą, aktywną i przewidującą trendy na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy.
Zdaniem specjalistów HR elastyczność kompetencji – rozumiana jako chęć zdobywania nowych umiejętności i chłonność wiedzy – będzie kluczowym wyznacznikiem ścieżki kariery na rynku pracy. Już w 2009 roku przewidywano, że tzw. „przekwalifikowalność” i mobilność staną się cechami wysoce pożądanymi przez pracodawców:
„Elastyczność i chęć uczenia się to podstawowe cechy pracownika przyszłości, gdyż w XXI wieku od pracownika będzie się wymagało sprawnego władania wszystkimi zdobyczami techniki i posiadania umiejętności w zakresie komunikacji międzyludzkiej. (…) najbardziej poszukiwanym pracownikiem będzie wszechstronnie przygotowany absolwent szkoły czy uczelni, który co najmniej kilka razy w życiu zmienia zawód i będzie w stanie dostosować się do potrzeb rynku. To jest główne wyzwanie stojące przed kadrami przyszłości.” (Foresight kadr nowoczesnej gospodarki 2009, s. 149)
Co istotne, wysoki poziom elastyczności kompetencji miękkich, wymagany do tej pory głównie od kadry menedżerskiej, będzie coraz bardziej pożądany także wśród „szeregowych” pracowników. W oczach pracodawcy musisz być zatem przede wszystkim osobą z otwartymi horyzontami, inwestującą w nowe kompetencje i nieobawiającą się zmian.
-
Źródła
Jagodziński A. Oczekiwania pracodawców w zakresie kompetencji absolwentów wyższych uczelni. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. 2013;17:87-104
Matusiak K., Kuciński J., Gryzik A. Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. PARP, Warszawa 2009 https://www.parp.gov.pl/files/74/81/305/5266.pdf [dostęp: 06.02.2019]
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |