Czym jest motywacja? To przede wszystkim nastawienie na określony cel i wykonywanie czynności, tak aby prowadziły do jego osiągnięcia. Niezależnie od dziedziny, którą się zajmujemy, może nam towarzyszyć lub możemy odczuwać jej brak i być niezmotywowani do działania.
W przypadku pracy zawodowej istnieje wiele czynników motywujących, mających wpływ na jakość wykonywanej pracy. Należy jednak pamiętać, że wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem motywującym pracowników do wytężonej aktywności. Coraz częściej pracodawcy sięgają po pozapłacowe motywatory, czyli np. szkolenia, pochwały, benefity itp. Ich zasadniczym celem jest to, aby pracownik identyfikował się z firmą, dla której pracuje. A swoje obowiązki wykonywał także z innych powodów niż tylko wynagrodzenie, które i tak pozostaje immanentną częścią pracy zawodowej.
Chociaż nie ma jednej definicji motywacji, to w uproszczeniu można ją rozumieć jako mechanizm pobudzający do działania. Motywacja może być wewnętrzna (automotywacja) i zewnętrza. W przypadku tej drugiej pojawia się zewnętrzny czynnik (pozytywny – nagroda lub negatywny – kara), który skłania daną osobę do zrealizowania określonych zadań.
Dla wielu firm motywacja pracowników to klucz w kreowaniu zgranego i wydajnego zespołu. W praktyce najlepsze przedsiębiorstwa na rynku najczęściej motywują pracowników do efektywnej pracy, wykorzystując różne czynniki:
Położenie nacisku na rozwój bodźców pozapłacowych o charakterze niematerialnym bardzo opłaca się firmie. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa chwalenie przez przełożonych pracowników za dobrze wykonaną pracę nic nie kosztuje. Te środki motywacji są też skuteczne, gdy motywacja finansowa przestaje się sprawdzać.
Płaca jest uznawana za klasyczny motywator, ale nie oznacza to, że sprawdza się ona w każdej sytuacji. Oczekiwania i cele pracowników zmieniają się w czasie. Dla młodej osoby, która ma rodzinę na utrzymaniu lub kredyt mieszkaniowy do spłaty, wysokość zarobków może być kluczowa. Przyznawane jej nagrody czy premie mogą zatem powodować, że jej motywacja do pracy będzie wysoka. Jednak w przypadku osób o ustabilizowanej sytuacji finansowej wysokie wynagrodzenie wcale nie musi być bodźcem skłaniającym do wydajnej pracy.
Doświadczeni pracownicy, którzy mogą pochwalić się długim stażem pracy, często oczekują czegoś więcej niż tylko dobrego wynagrodzenia. Ich motywacja do działania musi być rozbudzana pozapłacowymi czynnikami. Do takich należą m.in.: możliwość awansu, ciekawe zadania wymagające pogłębienia dotychczasowej wiedzy, dobra atmosfera w miejscu pracy i zaufanie przełożonego wyrażane w postaci choćby zlecania dodatkowych obowiązków.
Niektórzy pracownicy mają też mocno rozbudowaną potrzebę samorealizacji. Z ich punktu widzenia możliwość uczestniczenia w wytyczaniu kierunków rozwoju firmy czy pracy przy ciekawych projektach jest równie istotna, jak atrakcyjne wynagrodzenie. W ich przypadku bardzo dobre warunki finansowe nie przełożą się na satysfakcję czerpaną z wykonywanej pracy.
Współcześnie wiele firm boryka się z brakiem dostępu do talentów, czyli pracowników dobrze wykształconych i doświadczonych. Z tego względu rośnie zainteresowanie specjalistycznymi kursami. Szkolenia dla pracowników również mogą być elementem systemu motywacyjnego realizowanego w przedsiębiorstwie. Korzyści płynące z wyboru szkoleń można rozpatrywać przez pryzmat zarówno pracodawcy, jak i pracowników.
Z punktu widzenia firmy szkolenia dla pracowników to sposób na podniesienie ich kompetencji. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje przewagę nad konkurencją i osiąga lepsze wyniki finansowe. Kursy to także sposób na zwiększenie lojalności pracowników i zmniejszenie rotacji, zatem obniżenie nakładów finansowych na rekrutacje.
Szkolenia dla pracowników są też konkretną korzyścią dla osób w nich uczestniczących. Pracownik, który odbył specjalistyczny kurs, jest lepiej przygotowany do pracy na zajmowanym stanowisku, wie, jak korzystać z dostępnych narzędzi i z tego względu pracuje wydajniej. Trzeba pamiętać, że wiele osób w codziennej pracy ma styczność z przepisami, które zmieniają się bardzo często i ich wiedza musi być aktualizowana na bieżąco.
Pracownik, w którego firma inwestuje, czuje się doceniony i ważny w całej organizacji. Jego motywacja do działania jest wysoka. Wyższe kompetencje to także szansa na awans, a więc osiągnięcie kolejnego etapu samorealizacji.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |