W naszym cyklu wywiadów ze znakomitymi specjalistami w dziedzinie szkoleń i praktyki biznesu, w listopadowej odsłonie rozmowa z Panią Katarzyną Sapa – doradcą i trenerem biznesu w Centrum Szkoleniowym SEMPER. Rozmawiamy o motywacji do pracy, zawodowych wyzwaniach i satysfakcji, jaką przynosi poznawanie nowych ludzi podczas realizowanych szkoleń. Zapraszamy do lektury!
1. Ma Pani ogromne doświadczenie biznesowe – co w takim razie zmotywowało Panią do wykorzystania tego potencjału w branży szkoleniowej? Jak to się wszystko zaczęło?
Prawie 10 lat temu zarządzałam projektem współfinansowanym ze środków EFS, którego głównym celem był wzrost umiejętności trenerów w zakresie prowadzenia szkoleń. Taki trening trenerów. Poznałam wtedy wielu ludzi z pasją, chęcią poprawy standardów szkoleniowych, ludzi otwartych na zmiany, otwartych na innych, z szerokimi horyzontami i bogatą wiedzą. Wtedy to się zaczęło. Krok po kroku poznawałam metody i techniki prowadzenia szkoleń, pracy z grupą szkoleniową. Chciałam dzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Każdy uczestnik mojego szkolenia, który wychodzi z przeświadczeniem dobrze zainwestowanego czasu, jest dla mnie motywatorem. Im trudniejszy przypadek mamy do rozwiązania podczas szkolenia, tym lepiej. Lubię wyzwania.
2. W Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER jest Pani doradcą i trenerem biznesu. Z jakich zakresów prowadzi Pani szkolenia?
Zajmuję się szkoleniami dotyczącymi zarządzania projektami, w tym w szczególności zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków UE, szkoleniami z zakresu kwalifikowalności wydatków, rozliczania projektów, kontroli i trwałości projektów.
3. W Pani szkoleniach często biorą udział praktycy, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje zawodowe. Pani również prowadzi własną firmę, długo pracowała Pani także w Agencji Rozwoju Innowacji. Widzi Pani jakieś obszary prowadzenia szkoleń, w których udaje się czerpać z tego doświadczenia?
Oczywiście! Uważam, że bez tej praktyki, trudno byłoby mi efektywnie prowadzić szkolenia. Często podczas szkoleń pracuję na case'ach wziętych wprost z projektów, którymi na co dzień zarządzam. Prowadząc firmę doradczą, jestem na bieżąco z wytycznymi, interpretacjami różnych instytucji, wnioskami z kontroli itp. To jest niezwykle istotne, jeśli chodzi o te projekty współfinansowane ze środków UE. Prowadzę szkolenia metodą warsztatową, cały czas korzystam z doświadczeń związanych z zarządzaniem firmą.
4. Co najbardziej lubi Pani w prowadzeniu szkoleń? Co sprawia Pani największą satysfakcję? A co uważa Pani za swój największy sukces?
Pewnie zabrzmi to banalnie, ale to prawda, że najbardziej w prowadzeniu szkoleń lubię poznawać nowych ludzi. Ich projekty, wyzwania, przed którymi stoją, organizacje, które reprezentują. Największą satysfakcję mam wtedy, gdy czuję wewnętrznie, że uczestnicy "weszli" w szkolenie, angażują się w pracę warsztatową, dzielą wnioskami, spierają między sobą a czasami i ze mną :). Wtedy wiem, że na pewno wyjdą z wiedzą i umiejętnościami, wiem, że wykorzystali ten czas dobrze. Największy sukces? Kiedy uczestnicy stosują w pracy narzędzia ćwiczone podczas szkoleń. Czasami przesyłają mi próbki do weryfikacji. Odbieram to w kategoriach sukcesu.
5. Z drugiej strony – jakie trudności najczęściej się pojawiają w Pani pracy?
Trudności wynikają głównie z charakteru tzw "szkoleń otwartych", gdzie na sali spotykają się osoby z różnych branż, o różnym poziomie doświadczenia zawodowego, różnych oczekiwaniach wobec szkolenia. Dopasowanie programu szkolenia, ćwiczeń, wykorzystywanych narzędzi do realnych oczekiwań bardzo różnorodnych grup jest dużym wyzwaniem, trudnością.
6. Kiedy dzieli się Pani wiedzą z uczestnikami, wykorzystuje Pani jakieś konkretne narzędzia czy metody? Jak przygotowuje się Pani do szkolenia?
Projektując szkolenie, zawsze biorę pod uwagę cykl Kolba, dbam, by uczestnicy mogli podoświadczać na "własnej skórze". Przygotowując się do szkolenia, staram się dowiedzieć możliwie dużo na temat instytucji/firmy, którą reprezentuje uczestnik, podpatrzeć ofertę, zakres działań, głównych klientów. Wtedy dopasowuję przykłady podawane na szkoleniach do branż reprezentowanych przez uczestników.
7. Co mogłaby Pani poradzić osobom, które chcą wziąć udział w szkoleniu po raz pierwszy? Czy wobec swoich kursantów ma Pani jakieś konkretne oczekiwania?
Osobom, które po raz pierwszy chcą wziąć udział w szkoleniu, radzę wcześniej zdefiniować konkretne oczekiwania co do efektów szkolenia, tak by dobrać te najbardziej odpowiadające potrzebom. Chciałabym, by uczestnicy bardziej szczegółowo odpowiadali na pytania dotyczące potrzeb szkoleniowych wysyłanych przez firmę SEMPER. Oczekuję również otwartych głów i zaangażowania.