W lipcu specjalistą, z którym przeprowadziliśmy wywiad, był Pan Grzegorz Dudczak – trener w Centrum Szkoleniowym Semper, zajmujący się szkoleniami zakresu prawa cywilnego i gospodarczego. Opowiedział nam o swojej pracy i tym, co przynosi mu największą satysfakcję.
1. Jakimi szkoleniami zajmuje się Pan w SEMPER?
- Windykacja należności w ujęciu prawnym (postępowanie sądowe, zabezpieczające i egzekucyjne).
- Tworzenie, negocjowanie i zabezpieczanie umów w obrocie gospodarczym.
- Odpowiedzialność członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 299 kodeksu spółek handlowych.
- Kodeks postępowania administracyjnego i jego nowelizacja.
2. Kim najczęściej są uczestnicy Pańskich szkoleń?
Uczestnikami są na ogół pracownicy większych firm oraz urzędów i instytucji państwowych. Co do cech charakterologicznych, to trudno wysnuć jakąś prawidłowość. Są to osoby najróżniejsze w zakresie wykształcenia, wiedzy, zainteresowania tematem szkolenia i podejścia do swojej pracy. Przeważają jednak osoby zaangażowane w to, co robią i chcące się uczyć, zadawać pytania i brać czynny udział w szkoleniu. Z reguły im mniejsza firma, tym bardziej zmotywowany pracownik.
Jeśli chodzi o główny obszar mojej zawodowej i szkoleniowej aktywności tj. szeroko pojęte prawo cywilne i gospodarcze, to są osoby bardzo świadome tzn. wiedzą, czego oczekują od szkolenia i trenera oraz potrafią to egzekwować. Chcą wynieść ze szkolenia jak najwięcej.
Widać, że uczestnicy mają wcześniejsze doświadczenia ze szkoleniami, które nie były specjalnie dopracowane pod względem merytorycznym i organizacyjnym. Dlatego za każdym razem, kiedy orientują się, że tym razem tak nie będzie, to atmosfera się rozluźnia, pojawia się humor i pozytywne emocje, które sprawiają, że jesteśmy w stanie ze sobą przepracować 8 godzin zegarowych, a nie jest to mało, ani dla uczestników, ani dla trenera.
3. Co najbardziej lubi Pan w swojej pracy?
Spotykać innych ludzi z ich doświadczeniami, problemami i indywidualnym sposobem patrzenia na poszczególne kwestie. Nowi ludzie, jeśli są otwarci, dają mnóstwo pozytywnej energii zarówno uczestnikom, jak i prowadzącemu.
4. A co z trudnościami w pracy szkoleniowca?
Osoby pasywne, zakompleksione, negatywnie nastawione do świata i ludzi, to duża trudność i duże wyzwanie. Wielogodzinne, kilkudniowe szkolenia są dość wyczerpujące fizycznie, a do tego trzeba jeszcze dojechać na miejsce i wrócić.
5. Co daje Panu największą satysfakcję w pracy jako szkoleniowiec?
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz rozwiązywanie problemów, z którymi uczestnicy spotykają się w codziennej pracy.
6. W jaki sposób przekazuje Pan swoim słuchaczom „skomplikowaną” wiedzę z zakresu prawa w interesujący sposób?
Materiały multimedialne (prezentacja) to podstawa. Przykłady, kazusy, testy i zadania aktywizują słuchaczy i ułatwiają im zrozumienie skomplikowanych zagadnień. Pomocne jest posługiwanie się przykładami "z życia wziętymi", najlepiej jak pochodzą one od samych uczestników.
7. Jakie powinno być idealne szkolenie?
1. Przygotowany, wyspany trener.
2. Atrakcyjne wizualnie i treściowo - materiały szkoleniowe.
3. Aktywni uczestnicy, posiadający pewną wiedzę z zakresu objętego szkoleniem.
8. Jakie cechy charakteru, według Pana, powinien posiadać dobry szkoleniowiec?
Z całą pewnością powinien być otwarty i komunikatywny. Mile widziane jest również poczucie humoru, no i oczywiście wiedza z zakresu objętego tematyką szkolenia.