Na atrakcyjność regionu czy miasta wpływa wiele czynników. Włodarze miast nieprzypadkowo przywiązują coraz większą wagę do marketingu w zarządzaniu ich rozwojem. Korzystając z różnych działań promocyjnych, możliwe jest zwiększenie zadowolenia obecnych mieszkańców (którzy są najlepszymi ambasadorami miejscowości), przyciągnięcie nowych, studentów czy wreszcie inwestorów, którzy dysponują funduszami.
Aby marketing terytorialny był skuteczny, nie wystarczy opracować logo, uruchomić stronę internetową miasta czy wydrukować i dystrybuować ulotki. Potrzebna jest spójna i konsekwentnie realizowana strategia. Samorządy w Polsce wciąż uczą się, jak przykuwać uwagę.
Nie istnieje jedna definicja marketingu terytorialnego. Upraszczając, można powiedzieć, że istota marketingu terytorialnego polega na podejmowaniu przez samorząd terytorialny działań, które z jednej strony prowadzą do zaspokojenia potrzeb mieszkańców, a z drugiej promują region wśród turystów i inwestorów. Mądrze wykorzystywany marketing terytorialny pozwala m.in. zwiększyć rozpoznawalność regionu.
Osoby, które z marketingiem terytorialnym mają styczność po raz pierwszy, mogą być zdezorientowane stosowanym nazewnictwem. Współcześnie wydziela się:
marketing miast (marketing miejski) – działania marketingowe prowadzą często same miasta, np. Warszawa, Kraków czy Gdańsk,
marketing komunalny – odnosi się do marketingu wykorzystywanego przez gminy,
marketing lokalny – obejmuje marketing prowadzony przez powiaty i gminy,
marketing regionalny – najczęściej dotyczy marketingu prowadzonego dla województwa,
marketing terytorialny – dotyczy obszaru każdego rodzaju, a przynależność administracyjna nie ma żadnego znaczenia.
Marketing terytorialny, marketing regionalny czy marketing miejski mają wiele podobieństw z marketingiem wykorzystywanym przez firmy. Celem samorządu, podobnie jak przedsiębiorcy, jest zwiększenie efektywności. Wszystkie podejmowane działania mają też na celu zaspokojenie potrzeb klientów (mieszkańców). Dodatkowo samorządy również muszą zmagać się z konkurencją – innymi samorządami, które również prowadzą różne działania w ramach marketingu terytorialnego.
Mimo tych wielu wspólnych cech, marketing terytorialny pod wieloma względami różni się jednak od marketingu stosowanego w biznesie. Różnice są widoczne w zakresie określania grupy docelowej – samorząd nie zawsze może koncentrować się wyłącznie na jednej grupie odbiorców. Wystąpić mogą też ograniczenia w zakresie stosowanych narzędzi. Wreszcie podejmowane przez samorząd działania nie mają celu wyłącznie biznesowego – głównym priorytetem jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców.
Mimo że nie istnieje jedna definicja marketingu terytorialnego, to jednostki samorządu terytorialnego wykorzystują podobne narzędzia, by skutecznie zarządzać realizowanymi strategiami. Z roku na rok samorządy są coraz skuteczniejsze w tworzeniu zapadających w pamięć akcji marketingowych. Wśród działań, które cieszą się największą popularnością, wskazać należy:
City placement – korzystają z niego zarówno mniejsze, jak i największe miasta. Pojawianie się miast w filmach czy serialach wzbudza emocje, sprawia, że miasto dobrze się kojarzy, a jednocześnie nie jest to agresywna forma reklamy. Z tej formy promocji skorzystały m.in. Toruń (serial „Lekarze”), Wrocław (serial „Pierwsza miłość”) i Sandomierz (serial „Ojciec Mateusz”);
Eventy – miasta chętnie organizują eventy. Z jednej strony są one ciekawym wydarzeniem, w którym udział mogą wziąć mieszkańcy. Z drugiej przyciągają do miasta turystów lub biznesmenów. Przykładowe, cyklicznie organizowane przez polskie miasta eventy to m.in. Europejski Kongres Gospodarczy odbywający się w Katowicach, Jarmark Świętego Dominika organizowany w Gdańsku, czy Winobranie mające miejsce w Zielonej Górze.
Promocję w internecie – samorządy doceniają potencjał internetu. Działania w sieci nie ograniczają się jednak wyłącznie do prowadzenia strony internetowej. Miasta stawiają na komunikację w mediach społecznościowych. Niektóre też współpracują z influencerami, którzy skutecznie docierają do tysięcy użytkowników i mogą zaciekawić ich danym obszarem.
Chcesz wykorzystać marketing terytorialny do promocji miasta, gminy lub regionu? Oferta firmy Semper została wzbogacona o szkolenie z marketingu terytorialnego. Jest ono skierowane do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i pracowników departamentów promocji miast, którzy chcą umiejętnie budować wizerunek miasta lub regionu. Dowiedz się więcej o organizowanych przez nas dwudniowych warsztatach w Warszawie – poznaj skuteczne działania, dzięki którym o Twoim mieście lub regionie będzie głośno!
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |