Zacznijmy od atmosfery. Chyba każdemu pracownikowi zależy na swobodnej i otwartej komunikacji, możliwości nieskrępowanego wyrażania myśli i opinii, a także własnych uczuć i emocji. W ten sposób grupa pracowników ma możliwość wspólnego tworzenia środowiska pracy. To bardzo ważne – lider powinien wręcz zachęcać do otwartego wyrażania swoich myśli oraz świadomego uczestnictwa we wspólnym sukcesie. Taka praktyka korzystnie wpływa na komunikację w grupie, a tym samym pozwala ograniczyć nieporozumienia i konflikty. Menadżer powinien potrafić słuchać swoich pracowników – pytać ich, jak czują się w pracy, co im się podoba, a co najchętniej poddaliby zmianom. Wzajemne wysłuchiwanie własnych potrzeb, zrozumienie, zaufanie oraz szczera pomoc, to fundamenty udanych relacji pracowniczych.
Nie obejdzie się też bez motywacji. Dobry menadżer będzie potrafił zmotywować swoich pracowników wewnętrznie. Dostrzeże wysiłek i wkład pracy podwładnych w wykonywane zadania, pochwali i doceni pracowników, udzieli im konstruktywnej informacji zwrotnej, zainspiruje do działania oraz, przede wszystkim, dostrzeże drzemiący w nich potencjał. Nie będzie starał się też za wszelką cenę poprawiać ich słabych stron, ale raczej skoncentruje się na tym, by udoskonalać te mocniejsze.
Nie obejdzie się też bez nagradzania. Pewną formą nagrody jest już sama pochwała od szefa (najlepiej na forum), który docenia w ten sposób wysiłki swojego pracownika, jednocześnie motywując do dalszych działań i osiągnięć. Istnieje wiele sposobów nagradzania pracownika, i wcale nie muszą one wiązać się z gratyfikacją pieniężną. Mogą one natomiast urozmaicać, a przy tym uprzyjemniać wykonywaną pracę – to np. organizacja konkursów, różnego rodzaju akcji, eventów, wspólnych wyjść czy wyjazdów.
Niezwykle ważna jest także konsekwencja. Każda obietnica musi pociągać za sobą określony skutek. Jeśli obiecujemy, musimy dotrzymać słowa. Tylko wtedy nasi pracownicy będą mieli do nas szacunek, a my dowiedziemy wartości naszych słów.
Kolejny ważny element układanki to rozsądne delegowanie obowiązków. Jak już wspomnieliśmy wcześniej – dobra komunikacja to podstawa. Każdy z pracowników powinien mieć jasno określone obowiązki oraz wyznaczone cele. W ten sposób pracownicy świadomi są stawianych im oczekiwań, a menadżerom łatwiej rozliczać ich z efektów pracy. Umiejętne delegowanie zadań to ważna umiejętność – pod kątem dopasowania ich do możliwości danego pracownika, ale i osiągania celów projektowych.
Perspektywy. Bo przecież każdy pracownik ceni sobie szansę na rozwój i samodoskonalenie. Aby móc maksymalnie wykorzystać potencjał pracownika, należy dawać mu okazje do poszerzania wiedzy i kompetencji. Możliwość uczestnictwa w szkoleniach zarządzanie zespołem, delegowanie nowych zadań i obowiązków, stawianie wyzwań to dla pracownika szansa na zwiększenie posiadanych kompetencji. Dla menadżera natomiast inwestycja w rozwój pracowników, których osiągnięcia przyczynią się do lepszego prosperowania firmy.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat profesjonalnego zarządzania zespołem oraz podnoszenia efektywności organizacji? Sprawdź przygotowaną przez nas ofertę szkoleniową, która obejmuje szkolenia zarządzanie zespołem. Nasze szkolenia zapewniają praktyczne narzędzia, strategie i techniki, które umożliwią menedżerom skuteczne kierowanie i rozwijanie swojego zespołu. Dzięki szkoleniom zarządzanie zespołem, menedżerowie zdobędą niezbędną wiedzę i umiejętności, aby efektywnie motywować pracowników, budować silne relacje, rozwiązywać konflikty oraz osiągać wspólne cele. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty szkoleniowej i inwestowania w rozwój zarządzania zespołem, co przyczyni się do sukcesu i wzrostu organizacji.
Polecane artykuły
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |