Istnieje osiem podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych. Wybór konkretnego zależy przede wszystkim od okoliczności, w jakich będzie zastosowany, bowiem każdy z nich posiada inne wymagania odnośnie sposobu przeprowadzania postępowania.
Po ustaleniu zamówienia, zleceniodawca musi wyznaczyć jego wartość, a także szczegółowe warunki postępowania. Jeśli spotka się z sytuacjami wątpliwymi, co do których nie będzie przekonany w stu procentach, powinien skorzystać z pomocy prawnika. Takich problemów mieć nie będą podmioty, które ukończyły szkolenie z zamówień publicznych, przygotowujące do przetargu, a także innych form.
Tryby postępowań o zamówienia publiczne możemy podzielić na dwa zbiory – podstawowe oraz pozostałe. Do tych pierwszych należą:
przetarg nieograniczony – w przetargu nieograniczonym, swoją ofertę może złożyć każdy zainteresowany wykonawstwem,
przetarg ograniczony – w przypadku przetargu ograniczonego, zainteresowani wykonawcy składają wniosek o dopuszczenie do udziału, spośród których jedynie część, po otrzymaniu zaproszenia, może złożyć ofertę.
Podstawowe tryby postępowań, w porównaniu z pozostałymi, obarczone są największymi wymaganiami proceduralnymi. Z drugiej jednak strony uznaje się je za bezpieczne, gdyż można z nich skorzystać praktycznie w każdym przypadku.
Przetarg nieograniczony i ograniczony, może być wykorzystany w każdym przypadku. Inaczej sytuacja wygląda z pozostałymi trybami. Poznajmy je:
negocjacje z ogłoszeniem – pierwszym krokiem tego trybu jest publiczne podanie do wiadomości informacji o zamówieniu. W następnym, zamawiający wzywa zaakceptowanych wykonawców do składania ofert wstępnych, pozbawionych wyceny. Dopiero na końcu składane są pełne oferty,
negocjacje bez ogłoszenia – w tym trybie zamawiający rozpoczyna procedurę od negocjacji warunków umowy z wybranymi wykonawcami, by finalnie zaprosić ich do składania ofert,
dialog konkurencyjny – pierwszym krokiem w przypadku dialogu konkurencyjnego jest publiczne ogłoszenie, następnie następuje dialog na linii zamawiający-wykonawcy, by na końcu przyjrzeć się ich ofertom,
zamówienia z wolnej ręki - w tym przypadku zamawiający przyjmuje ofertę po negocjacjach jedynie z jednym wykonawcą,
zapytanie o cenę – w tym trybie zamawiający rozpoczyna procedurę od wysłania zapytań o cenę za wykonanie zlecenia do wybranych wykonawców, a następnie zaprasza ich do składania ofert,
licytacja elektroniczna – jak nazwa wskazuje, licytacja elektroniczna przebiega z wykorzystaniem bezpośredniego połączenia ze stroną internetową, na której wykonawcy składają swoje oferty, które automatycznie zostają klasyfikowane wedle przyjętych wymagań.
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |