Proces ubiegania się o realizację zamówienia publicznego podzielić można na kilka etapów. Wśród nich wyróżnić należy dwa najważniejsze - złożenie zamówienia do składania ofert przez zamawiającego oraz złożenie wniosku przez wykonawcę.
Poniżej przedstawimy, jak wygląda procedura ubiegania się o zamówienie publiczne, składanie wniosku i wybór konkretnej oferty. Trzeba mieć jednak świadomość, że dopiero zaliczone szkolenie z prawa zamówień publicznych dostarczy wszelkich niezbędnych informacji o jego przebiegu.
W pierwszym etapie, wykonawca składa wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie, zgłoszenie jest weryfikowane, uwzględniając zakres spełniania warunków udziału w przetargu lub innej formie rozstrzygania. Od typu zamówienia zależeć będzie dalsze postępowanie, np. w przypadku najpopularniejszej formy, czyli przetargu ograniczonego, zamawiający zaprasza do składania ofert.
Złożony przez wykonawcę wniosek, powinien zawierać oświadczenie o spełnianiu wszystkich wymogów względem zlecenia. Ponadto, jeśli zamawiający wymaga przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków zamówienia, należy je dostarczyć w wymaganej formie wraz z wnioskiem.
Kolejny etap, składanie ofert, zależne jest od wyboru trybu udzielania zamówień publicznych. W zależności od wyboru, ustalana jest konkurencja na zasadzie ilościowej.
W przypadku przetargu ograniczonego będzie to minimum 5, lecz nie więcej niż 20 oferentów. Przy negocjacjach z ogłoszeniem, konkurencja nie może być mniejsza niż 3, natomiast jeśli zamówienie dotyczy robotów budowlanych i jego wartość przekracza lub jest równa 20 mln euro, a na dostawy lub usługi 10 mln euro, wówczas graniczną ilością jest 5. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku dialogu konkurencyjnego, natomiast przy okazji licytacji elektronicznej zaprasza się do udziału wszystkich, którzy spełniają warunki.
W przypadku przekroczenia wartości granicznej, konkurencja wybierana jest na podstawie listy rankingowej. Ta sporządzana jest w oparciu o oceny przyznawane za spełnianie kryteriów. Natomiast jeśli liczba wykonawców jest mniejsza, zamawiający zaprasza wszystkich, którzy spełnili warunki podane w treści zamówienia.
Należy pamiętać, że moment otwarcia ofert jest jawny i następuje bezpośrednio po ustalonym terminie. Przed tymczasem, obowiązuje absolutny zakaz zapoznawania się z zawartością zgłoszeń.
W momencie zapoznania się ze wszystkimi ofertami, następuje wybór najkorzystniejszej. Ten dokonywany jest w oparciu o kryteria ustalone z góry w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Najczęściej ostateczny wynik zależy od ceny albo od ceny i innych aspektów, takich jak jakość, funkcjonalność, koszty eksploatacji i inne. Po dokonaniu wyboru, wykonawca ma prawo wnieść protest w ciągu 7 dniu od otrzymania informacji o zwycięzcy.
ponad 0 zadowolonych uczestników |
0 zaangażowania |
ponad 0 zrealizowanych szkoleń |
"Z przyjemnością wystawiam pozytywną opinię. Polecam SEMPER ze wzgledu na profesjonalizm, terminowość i starannie wybranych wykładowców prowadzących szkolenia". |
"Warsztat przeprowadzony profesjonalnie, w zupełnie innej formie, niż wszystkie inne szkolenia, w których uczestniczyłem". |
"Szkolenie spełniło moje oczekiwania w 100%. Bardzo podobało mi się teoretyczne połączenie z praktyką oraz aktywizacją uczestników." |
"Pozytywnie oceniam szkolenie. Osoba prowadząca bardzo pomocna, niesamowita wiedza i gotowość w rozwiązaniu przedstawionych problemów." |
"Całość tematyki i sposób jest przekazywania doskonały. Prowadzący – najwyższa klasa. Fachowe szkolenie prowadzone w miłej atmosferze. Wspaniała wiedza prowadzącego." |
"Szkolenie prowadzone bardzo rzetelnie, wszystkie zagadnienia omówione do wyczerpania. Bardzo dobre podejście prowadzącego." |