1. Kontrola zarządcza jako narzędzie kierowania jednostką sektora finansów publicznych.
2. Prawne podstawy kontroli zarządczej.
3. Obszary kontroli zarządczej zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz "standardami kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych" określonymi przez ministra finansów.
4. Obszary kontroli zarządczej w zakresie środowiska wewnętrznego jednostki:
a. przestrzeganie wartości etycznych
b. kompetencje zawodowe
c. struktura organizacyjna
d. delegowanie uprawnień.
5. Obszary kontroli zarządczej w zakresie celów:
a. określenie celu istnienia jednostki (misji)
b. system określania i wyznaczania celów i zadań jednostki.
6. Obszary kontroli zarządczej w zakresie zarządzania ryzykiem:
a. identyfikacja ryzyka
b. analiza ryzyka
c. reakcja na ryzyk.
7. Mechanizmy kontroli jako odpowiedź na konkretne ryzyk:
a. dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
b. sprawowanie nadzoru
c. ciągłość działalności
d. ochrona zasobów
e.szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych obejmujące m.in. rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, zatwierdzanie (autoryzację) operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione, podział kluczowych obowiązków, weryfikacja operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji
f. mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych.
8. Obszary kontroli zarządczej w zakresie informacji i komunikacji:
a. pozyskiwanie i weryfikacja bieżących informacji
b. komunikacja wewnętrzna
c. komunikacja zewnętrzna.
9. Obszary kontroli zarządczej w zakresie monitorowania i samooceny:
a. system monitorowania realizacji wyznaczonych celów i zadań
b. ocena systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki
c. ocena kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego
d.źródła informacji o stanie kontroli zarządcze.
10. Osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej:
a. na poziomie kontroli jednostki sektora finansów publicznych (tzw. I poziom kontroli dotyczący wszystkich jednostek organizacyjnych)
b.na poziomie działu administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego (tzw. II poziom kontroli).
11. Proces realizacji kontroli zarządczej
a. obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, kierownika, działu/referatu i poszczególnych pracowników
b. dokumentacja kontroli zarządczej (procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników i inne dokumenty wewnętrzne
c. oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
d.sposoby ujęcia kontroli zarządczej w regulaminie organizacyjnym jednostki i innych aktach kierownictwa wewnętrznego.
12. Ocena kontroli zarządczej przez instytucje kontroli zewnętrznej (NIK, RIO):
a.najczęstsze błędy w zakresie kontroli zarządczej (wewnętrznej)
b. typowe zalecenia pokontrolne dotyczące kontroli zarządczej.
13. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych powstałe wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.
14. Międzynarodowe standardy kontroli zarządcze:
a. COSO II
b. INTOSAI
Departament szkoleń zamkniętych:
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego i mailowego.
Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania:
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
ul. Żmigrodzka 41/49
60-171 Poznań
Godziny pracy biura: Pn-Pt 07.30 - 18.00
Departament szkoleń zamkniętych:
tel. (61) 8 102 194
tel. (61) 6 115 034
tel. 508 393 926
fax. (61) 6 247 936
fax. (61) 2 786 300
projekty@szkolenia-semper.pl
www.szkolenia-semper.pl