DZIEŃ I
1. Omówienie najważniejszych zmian wynikających z nowego systemu prawnego, który wszedł w życie w dniu 01.01.2021 roku – zestawienie zmian w porównaniu do dotychczasowego systemu prawnego.
a) Nowe ustawowe definicje.
b) Prawa i obowiązki zamawiającego w nowym stanie prawnym.
c) Nowe zasady zamówień.
d) Zamówienia zwolnione ze stosowania ustawy – regulacje.
2. Zamówienia publiczne w progu „krajowym i unijnym” z zachowaniem formy elektronicznej. Omówienie zagadnień związanych z elektronizacją zamówień publicznych.
a) Rodzaje „podpisów elektronicznych” - jako „narzędzia” do elektronicznego udzielania zamówień publicznych. Zasady posługiwania się podpisem elektronicznym.
b) Sposoby i zasady weryfikacji dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym – praktyczne aspekty.
c) Przekazywanie dokumentów i korespondencji elektronicznie - opatrzonej podpisem elektronicznym z ważnym kwalifikowanym certyfikatem.
d) Elektroniczna oferta – techniczne aspekty oferty.
e) Techniczne wymagania dla systemów i narzędzi wykorzystywanych
w zamówieniach publicznych – udzielanych elektronicznie.
f) Praktyczne posługiwanie się wybranymi elektronicznymi narzędziami.
g) Autorskie „narzędzia” wspomagające Zamawiającego.
3. Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania w formie elektronicznej poniżej i powyżej progów unijnych na bazie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych – różnice proceduralne:
a) Tryby podstawowe.
b) Sposób przeprowadzenia postępowania.
c) Dokumenty zamówienia (SWZ, opis potrzeb i wymagań, itp…).
d) Analiza potrzeb.
e) Czynności podejmowane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez strony postępowania.
f) Komunikacja w zamówieniach, zasady, formy, narzędzia.
g) Nowe zasady otwarcia ofert.
h) Czynności badania i oceny ofert.
i) Odrzucenie oferty, wykluczenie wykonawcy, wybór oferty itd. …
4. Schemat postępowania krajowego w trybie podstawowym (3 warianty). Omówienie czynności po stronie Zamawiającego i Wykonawcy.
DZIEŃ II
1. Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ) oraz Opis Potrzeb i Wymagań (OPW).
a) Budowa SWZ oraz OPW – cel tworzenia tego dokumentu, czytelność i obligatoryjność zapisów – elektronizacja - konieczne zapisy w SWZ i OPW.
b) Opis przedmiotu zamówienia, przykłady – praktyczne aspekty;
c) Kryteria oceny ofert (analiza).
d) Załączniki do specyfikacji i OPW – wzory i zasady konstruowania zapisów.
e) Komunikacja w postępowaniu - weryfikacja SWZ w trybie pytań.
f) Zmiany SWZ, zmiany ogłoszenia – elektronizacja.
g) Warunki udziału w postępowaniu, analiza, przykłady, błędy.
2. Wybór oferty najkorzystniejszej.
a) Dobór kryteriów oceny ofert – cel oraz zasada przejrzystości i uczciwej konkurencji.
b) Kryteria pozacenowe przedmiotowe, w tym kryteria jakościowe, funkcjonalne.
c) Kryteria pozacenowe podmiotowe: kwalifikacje i doświadczenie personelu wyznaczonego do realizacji zamówienia.
d) Badanie ofert, poprawianie, wyjaśnianie – problemy praktyczne, przykłady - elektronizacja w tym zakresie.
e) Otwarcie ofert – sposób, obowiązki Zamawiającego i elektronizacja
w tym zakresie.
f) Weryfikacja rażąco niskiej ceny – etapy, zasady, obowiązki Zamawiających i Wykonawców - elektronizacja w tym zakresie.
g) Przesłanki odrzucenia oferty – uzupełniony katalog przesłanek w ujęciu praktycznym.
h) Badanie i ocena ofert i dokumentów – etapy, nowe zasady kolejność czynności - elektronizacja w tym zakresie.
i) Tzw. odwrócona metoda oceny ofert –w ujęciu praktycznym.
j) Wybór najkorzystniejszej oferty – uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie – błędy i rekomendacje - elektronizacja w tym zakresie.
k) Przesłanki unieważnienia postępowania - uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie – błędy i rekomendacje.
3. Umowa o zamówienie publiczne.
a) Uprawnione zmiany umowy - uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie.
b) Przesłanki rozwiązania umowy i przeprowadzenia nowego postępowania przetargowego.
c) Monitorowanie realizacji umowy i nadzór nad jej realizacją – sposoby, korzyści, błędy, rekomendacja audytora.
d) Elektronizacja w kontekście umowy.
4. Archiwizacja dokumentacji i aspekty bezpieczeństwa danych.
a) Dostęp a bezpieczeństwa danych.
b) Elektroniczne nośniki danych – charakterystyka.
c) Archiwizacja danych – praktyczne aspekty, rekomendacje.
W zakresie materiału szkoleniowego uczestnicy otrzymają autorski materiał, a w szczególności nową ustawę Pzp, wzory dokumentów (SWZ, analiza potrzeb z omówieniem, przykłady pism).